Kun elokuvayhtiö Warner Bros. päätti olla julkaisematta jo kuvattua Batgirl-elokuvaa, se kummastutti sekä elokuva-alan sisällä että yleisöä. Warner Bros. oli yhtenä tuotantoyhtiönä tekemässä Batgirl-elokuvaa, joka piti levittää Warner Bros. -yhtiön levityskanavien kautta. Niihin kanaviin kuuluu mm. HBO Max -suoratoistoyhtiö.
• • •
Tapaus Batgirl näyttää miten pitkälle suuryritysten jatkuvasti käynnissä oleva pilkkoutuminen ja fuusioituminen vaikuttaa elokuvakatsojien arkeen. Batgirl-hyllytys kertoo myös Warner Brosin viimekätisen omistajan Warner Media -yhtymän johtoportaassa ja strategiassa tapahtuneista muutoksista. Oma kiemuransa koko jupakassa on se. että sekä Warner Bros. -yhtiö että HBO Max -suoratoistoyhtiö kuuluvat samaan suuryritykseen, Warner Mediaan, joka syntyi, pitkällisen ostojen ja takaisinostokauppojen ketjun tuloksena kun teleyhtiö AT &T , Discovery Inc., Warner Bros. ja Time-yhtiö kävivät kauppaa ja fuusioivat kohteenaan TimeWarner -yhtiö.
• • •
Jo kuvatun elokuvan julkaisemista pidetään yleensä järkevänä myös liiketaloudellisesti. Ainakin Amerikassa elokuvat, etenkin Batgirlin tapaiset oletettavasti tehosteista raskaat supersankarielokuvat maksavat useita kymmeniä, elleivät peräti satoja miljoonia. Tuomalla valmiit elokuvat yleisön nähtäville edes jotain kuluneista rahoista on mahdollista ansaita takaisin. The Atlantic–lehteen kirjoittavan elokuviin erikoistuneen toimittaja David Simsin mukaan suoratoisto on hiukan muuttanut tätä logiikkaa. Nykyään elokuvia saatetaan tehdä ei niinkään toivossa, että ne myisivät paljon lippuja elokuvateatterissa, vaan jotta elokuvat lihottaisivat suoratoistoyhtiön valikoimaa valinnanvaralla.
• • •
Warner Media -yhtiön uusi toimitusjohtaja David Zaslav priorisoi säästöjä ja linjanmuutosta, joka olisi painopisteen muutos suoratoistoelokuvista nimenomaan elokuvateattereissa esitettäviin elokuviin. Kaikkiaan säästöpäätöksissä näkyvät yritysten keskittymisen tuoma strategisen ajattelun muutos: Mediajättien Warnerin ja Discoveryn huhtikuussa tapahtuneen yhdistymisen jäljiltä syntyneessä yrityskeskittymässä on paljon säästöhaluja. Edellisen toimitusjohtajan, Jason Kilarin kaudella Warner Bros. päätti hankkia pandemiaoloissa vähiin käynyttä kassavirtaa viemällä kaikki elokuvaensi-iltansa HBO:n suoratoistokanaville. Elokuvateatterit sulkeneissa poikkeusoloissa päätös oli ymmärrettävä. Aina kun uusi toimitusjohtaja aloittaa, hän tahtoo siivota yhtiöstä pois edeltäjänsä politiikan jäljet luodakseen omaa itsenäistä linjaa mahdollisesti paljonkin muuttuneissa oloissa. Nyttemmin, kun elokuvateatterit ovat taas auki, ei enää ole tarvetta viedä Warnerin kaikkia elokuvia ensisijaisesti suoratoistoon.
• • •
Koko suoratoistomarkkina on muutoksessa muutenkin. Uutiset pitkäaikaisen markkinajohtajan, Netflixin ikuiselta vaikuttaneen kasvun taittumisesta tilaajamäärien ja tulojen laskuun kertovat, ettei mikään kestä ainiaan. Mitäkö Netflix on viime vuodet tehnyt? Se, mistä Netflixiä on erityisesti kiitelty, on aikuiskatsojillekin sopivien elokuvien nostamisesta esiin. Oivallisia esimerkkejä riittää: Alfonso Cuarónin Roma (2018), Noah Baumbachin Marriage Story (2019), Martin Scorsesen The Irishman (2019) ja Jane Campionin The Power of the Dog (2021). Ne ovat kaikki elokuvia, jollaisia nykyiset elokuvastudiot väheksyvät, koska ne eivät tuo elokuvakatsojien valtavirtaa eli supersankarielokuvia fanittavia teinilaumoja teattereihin. Netflix siis havaitsi tarjonnassa aukon, jota se ryhtyi täyttämään laatuelokuvilla ja tarjoamalla töitä vakiintuneille auteur-ohjaajille.
• • •
Mutta Netflixille tapahtui, kuten markkinajohtajille usein tapahtuu, kun oman aseman varmuuteen tuudittaudutaan, se unohti missä se on hyvä ja alkoi haluta voittoja tekemällä samaa, mitä perinteiset studiotkin. Myös Netflix tekee nykyään supersankarielokuvia, tosin niiden lajimääritys saattaa keikkua toiminta- tai supersankarielokuvan välimaastossa. Vuoden 2021 silkalla markkkinoinnilla hitiksi haikailtu Rawson Marshall Thurberin ohjaamaksi väitetty Red Notice jätti vaikutelman täydellisesti algoritmien käsikirjoittamasta ja kaikin puolin tekemästä elokuvasta, Red Notice oli vain kasa kuluttajapreferenssejä, eli elokuvayleisön oletettuja mieltymyksiä. Niin ollen Red Notice oli huippuunsa viedyn keskinkertaisuuden tuote.
• • •
Netflixin viimeisin yritelmä supertoimintahitiksi on veljespari Jo & Anthony Russon ohjaama The Gray Man (2022), joka sekin poistunee samaa tietä kuin Red Notice.
Jokunen vuosi sitten suoratoistokatselun lyödessä läpi intomielisimmät olivat julistamassa elokuvateattereita kuolleiksi. Tämä vuosi on osoittanut nuo puheet ennenaikaisiksi nyt, kun Top Gun: Maverick on palauttanut vilkasta liikennettä elokuvateattereiden lippukassoille. Elokuvien lanseeraus elokuvateattereissa on jälleen seksikästä, kuten se on aina ollutkin reilun 100 vuoden ajan, jolloin maailmaan on tullut pitkiä elokuvateatterielokuvia.
- • •
Batgirl-elokuvan kohdalla hyllytys on sikälikin kummallista, että sen pääosassa oli hyvässä nousussa oleva latinanäyttelijä Leslie Grace ja elokuvan piti olla Michael Keatonin paluu Batmanin rooliin. Leffan roiston osaa oli kiinnitetty Muumio-elokuvien hönttiä sankaria esittänyt Brendan Fraser, joka hänkin on nauttimassa juuri nyt hienoista uranostetta. The Atlanticin David Simsin mukaan masentavin syy Batgirlin hyllytykselle on puhdas raha: Elokuva tehtiin hetkellä, jolloin Yhdysvaltain verotuslainsäädännön mukaan elokuvatuotannoista oli mahdollista saada kuluvähennyksiä. On siis kannattavaa tehdä leffa ja ottaa siitä verovähennykset ja paiskata leffa määräämättömäksi ajaksi kassaholvin pimentoon.