Magnum .44 (1973) Militaristisista ja konservatiivisista asenteistaan tunnetun elokuvakäsikirjoittaja, -ohjaaja ja -tuottaja John Miliuksen osallisuus elokuvan käsikirjoituksessa takaa, että väkivaltaisuus korostuu. Temaattisesti kiinnostavimmasta päästä sarjan elokuvia, koska tässä on mukana idea poliisin sisällä tehtävistä diileistä ja korruptiosta, mikä kytkee elokuvan osaksi 1970-luvun paranoidien trillereiden tematiikkaa. Osana tätä elokuvassa on ajatus lahjotuista poliiseista, jotka alkavat ”puhdistaa” kaupunkia rikollisuudesta. Ideassa on mukana ikään kuin Likaisen Harryn monistuminen. Kaupungissa irti päässeet Harryn kopiot kuljeskelevat käyttämässä oman käden oikeutta rikollisen pomonsa laskuun. Lahjotut tappajapoliisit kuvittelevat voivansa houkutella Harry Callahanin töihin ns. pimeälle puolelle. David Soulin esittämä rajatilatapaukselta vaikuttava poliisi sekä Hal Holbrookin esittämä paha komisario Briggs tekevät esiintymisillään hyvät suoritukset.
• • •
Murskaaja (1976) Kiinnostavinta kolmannessa Dirty Harry -elokuvassa on sen perustuminen kahden yliopisto-opiskelijan, Gail Morgan Hickmanin ja S. W. Schurrin fanifiktionaan kirjoittamaan Moving Target -nimiseen tekstiin, jonka Hickman ja Schurr kiikuttivat Eastwoodin luettavaksi hänen omistamaansa ravintolaan. Ammattikäsikirjoittajien paranneltua tekstiä, siitä syntyi kuin syntyikin Likainen Harry -elokuva Murskaaja. 1970-luvun edistyksellisten ajatusten esiinmarssi työntää Callahanille työtoveriksi naisetsivä Kate Mooren (Tyne Daly), joka ei selviä Callahanin vierellä pitkiä aikoja hengissä. Osana ajankuvaa elokuvan roistoiksi on kirjoitettu ”Kansan vallankumoukselliseksi iskuvoimaksi” itseään kutsuva ahneiden pitkätukkien säheltävä kopla.
• • •
Ratkaiseva isku (1983) Ratkaiseva isku on se elokuva, jossa Callahan sanoo ensi kertaa sen lauseen, josta Dirty Harryn hahmo parhaiten tunnetaan: ”Go Ahead, Make my Day.” Tietenkin on niin, että elokuvasarjan aloittavassa Likaisessa Harryssä (1971) lausutaan se iskulause, joka yleensä Dirty Harrystä ensimmäiseksi mainitaan. ”Do you feel lucky Punk?” Lause esitetään Callahanin luodeista haavoittuneelle pankkirosvolle, jolle Callahan esittää teoreettisen kysymyksen jäljellä olevien luotiensa määrästä.Lause menee jotakuinkin näin. “But this being a 44 Magnum, the most powerful handgun in the world and will blow your head clean off, you’ve gotta ask yourself a question: ”Do I feel lucky?” Well, do ya, punk?”
• • •
Likainen Harry ja murhapooli (1988). Tämä on se elokuva, jossa nähdään tuolloin nuorten nousevien näyttelijöiden, Liam Neesonin ja Jim Carreyn huonoimpiin kuuluvat esitykset. Neeson itsetietoisena kauhuelokuvien ohjaajana, joka on alentunut ohjaamaan pop-videoita on lähinnä vaivaannuttava näky. Yhtään parempaa ei tarjoa murhattua sietämätöntä rock-tähteä Johnny Squaresia esittävä Carrey, jolta nähdään elokuvassa huulisynkattu esitys Guns & Roses -hitistä Welcome To The Jungle. Myöhemmin elokuvassa nähdään Gunnareiden jäseniä rock-tähden hautajaisvieraina. Murhapooli viittaa kisaan, jossa kilpaillaan San Franciscon julkkisten murhaamisesta. Onpa Callahan itsekin päätynyt mahdollisten murhattavien joukkoon.
• • •
Viiden elokuvan sarjana Likainen Harry -elokuvilla on kulttuurista voimaa, sillä Väkivallan vihollinen -elokuvien sarjaa, joissa Charles Bronson esitti toimintatavoiltaan kyseenalaisen ampumahalukasta rikollisten tappajaa voi pitää Likainen Harry -elokuvien henkisenä perillisenä. Likainen Harry -elokuvat leimasivat päänäyttelijänsä Clint Eastwoodin joskus ansaitsemattomankin vahvasti, niin että tiedostavimmissa piireissä hänen kaikki myöhemmätkin elokuvansa on hanakasti paheksuttu samaan kastiin kuuluviksi. Likaisen Harryn tyyppisistä hahmoista on tehty elokuvia liikaa laskettavaksi asti.
• • •
Oikeuden omiin käsiin ottamiseen ei välttämättä tarvita edes poliisin virkamerkkiä. Omiksi elokuvasarjoikseen ovat päätyneet The Equalizer ja The Punisher. Ideaa laajentaen voi toki ajatella, että supersankarielokuvat ovat kaikki vigilante-elokuvia, etenkin Batman-elokuvat. Likainen Harry -elokuvissa kantavana ajatuksena on poliisin käyttämän väkivallan oikeutus ja poliisin voimankäytön sääntöjen tarpeettomuus. Pelkistetysti se tarkoittaisi poliisin tekemää vallankaappausta väkivaltaisten sotilasvallankaappausten antaman esikuvan mukaisesti. Itse elokuvat hyötyvät Eastwoodin lakonisesta persoonasta, joka pyrkii välttelemään väkivallalla revittelyä.
Kaikki Likainen Harry -elokuvat voi nähdä Max-suoratoistopalvelussa.