• Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
Paras tapa viettää aikaa pääsiäisenä on mennä katsomaan palkittuja elokuvia, vaikka useampiakin
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari

Paras tapa viettää aikaa pääsiäisenä on mennä katsomaan palkittuja elokuvia, vaikka useampiakin

27.3.2024
Artikkelit, Yleinen
18 Näyttökertaa
0 0

Tänä pääsiäisenä usutan lukijoitani menemään elokuviin katsomaan elokuvia siellä, missä niitä kuuluukin katsoa – elokuvateatterissa. Vuoden Oscar-palkituista olen suuresti mieltynyt Christopher Nolanin Oppenheimeriin, koska se on nimenomaisesti tehty elokuvateatterissa katsottavaksi. Ohjaaja Cristopher Nolan on Quentin Tarantinon tavoin kinofilmi-intoilija, joka pitää oleellisena 1900-lukuun kuuluvasta Oppenheimerista ja hänen keksinnöstään kertovan elokuvan kuvaamista yhtä lailla 1900-luvulle kuuluvalle kinofilmille. Minun on helppo uskoa, että Nolan näkee tässä henkisen ja teknisyyden yhteneväisyydessä syytä kylliksi.

• • •

 On outoa, että joillekin itseään kjulttuuri-ihmisiksi kutsuville on tavallista suhtautua vähintään yliolkaisesti, ellei halveksien ns. teknisiin Oscareihin, joita Oppenheimer sai ainakin viisi: puvustuksesta, hiusten muotoilusta, lavastuksesta, kuvauksesta ja leikkauksesta. Ne ovat kaikki elokuvan onnistumiselle tärkeitä ammattialoja, ja ilman niitä kaikki käsikirjoittajien, ohjaajan ja näyttelijöiden saavutukset olisivat tyhjiä. Kaikkia näitä saavutuksia Oppenheimerissa saa ja kuuluukin ihailla.

• • •

Elokuvakerrontana ja -estetiikkana Oppenheimer vaatii intensiivistä huomiotamme joka hetki, mutta on siinä muutakin. Epookkielokuvana se käy syvälle maailmansodan ja kylmän sodan aikaisen Amerikan voimavirtoihin, sillä pommin keksijän päätyminen näytösoikeudenkäyntiä muistuttavan kuulemistilaisuuteen nostaa esiin ne perikadon mahdollisuudet ja ironiat, joita syntyy tieteen saavutusten, politiikan, kunnianhimon ja vallankäytön kietoutumisesta yhteen.

• • •

Perspektiiviltään amerikkalaisen Oppenheimerin lisäksi sesongin palkintoelokuvissa nähdään muutakin maailmaa. Parhaan kansainvälisen elokuvan Oscarin voittanut Jonathan Glazerin The Zone of Interest kannattaa kyllä nähdä, oli ohjaajan juutalaisvastaisiksi ymmärretyistä puheista mitä mieltä tahansa. Parhaat syyt katsoa The Zone of Interest tulevat sekä elokuvan sisällöstä että sen muodosta. Se on yksi vuoden älyllisesti ja esteettisesti kiinnostavimpia elokuvia, joka vähät välittää juonesta, sillä sen sisältö on kuvissa ja äänessä. Elokuvan etualalle nostettuna aiheena on Auschwitzin keskitysleirin komendanttina toimineen Rudolf Hössin perheen tavallisista tavallisimman näköisen arjen ristiriita sen kanssa, mitä tiedämme, ja kuulemme tapahtuvan perheen kotipihan muurien tuolla puolen. Ohjaaja Glazer saa kuviinsa voimaa, joka vetää katsomaan vastustamattomalla teholla

• • •

Elokuvan nimeä, The Zone of interest ohjaaja Jonathan Glazer on tiettävästi selostanut niin, että elokuvassa on ikään kuin kaksi teosta, jotka tapahtuvat tietyn aistin kiinnostusvyöhykkeellä siten, että mahdollisesti marginaalisena pitämämme asia näköaistin alueella kertoo yhtä ja kuuloaisti taas jotain muuta. Nämä kaksi eivät ole välttämättä ristiriidassa, vaan kertovat kuitenkin samaa tarinaa. Kotimaisista Jussi-palkituista vain Tia Kouvon Mummola näyttäisi olevan laajimmin nähtävillä, mikä on harmi sinänsä, koska myös palkintonsa ansainnut Katja Gauriloffin Je’vida jää monilta näkemättä, kuten Jalmari Helanderin räiskyttelyleffa Sisukin. Mutta jos eteen tulevat, niin katsokaa pois kuten nuo ensiksi mainitutkin.

Avainsanat: OppenheimerPalkitut elokuvat 2024The Zone of Interest
JaaTweetLähetä
Edellinen artikkeli

Red Sparrow – maatuskanukke elokuvaksi

Seuraava artikkeli

Pitää vaatia parempaa ja aidompaa, kuin mihin tekoälyn ja syväväärennösten tuotokset pystyvät

Kolumnit

Vielä muutama sana Oscar-palkituista elokuvista–valittiinko taas väärä voittaja?

Teksti: antti
15.3.2024
55

Pohdiskelua uusista ja vanhoista Oscareista ja siitä, kannattako niitä ottaa niin tosissaan.

Lue lisääDetails
Ensi-illat

Jonathan Glazerin The Zone of Interest jättää holokaustin pahuuden ja julmuuden metaforaksi

Teksti: antti
26.1.2024
134

Cannesin festivaalin pääpalkituksi ja viiden Oscar-ehdokkuuden teokseksi päätynyt The Zone of Interest antaa katsottavaa älyllisesti ja esteettisesti moniulotteisia elokuvia etsivälle.

Lue lisääDetails
Seuraava artikkeli

Pitää vaatia parempaa ja aidompaa, kuin mihin tekoälyn ja syväväärennösten tuotokset pystyvät

Unelmatehtaan varjossa — Antti Selkokari

  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
  • Tietosuojaseloste
antti.selkokari@netti.fi

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
  • Etusivu
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
  • Suoratoisto
  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot

© 2022 Antti Selkokari.