Alussa on vain mökin ovi, josta päähenkilöitä astuu sisään kuin teatterin lavalle. Emme edes näe heitä, kuulemme vain äänet. Ihmisten keskinäiset suhteet rakentuvat aluksi kuuloaistimuksina heidän puheidensa kautta. Kolmen sukupolven kokoontumisesta saman katon alle joulunviettoon syntyy rituaalinomainen joulunäytelmä, jossa sanoja tärkeämmäksi nousevat tauot, hiljaisuudet ja paljon puhuvat eleet. Perheen matriarkkamaista mummoa esittävän Leena Uotilan näyttelemässä Ellassa alkaa näkyä vihjeitä vanhuuden oireiden syvenemisestä hänen pälpättäessään läheisen tavararatalon remontista.
• • •
Puhe isosti uudistetusta kaupasta vaikuttaa Ellan aikuisten Helena- (Elina Knihtilä) ja Susanna- (Ria Kataja) tyttäristä liioittelulta, koska heidän mukaansa kyseinen Sokos näyttää tismalleen samalta, miltä on näyttänyt jo vuosikausia. Mummola on täynnä tällaista huomaamattomasti esitettyä tietoa. Puheeseen kaupasta liittyy yksi elokuvan vähistä kauneusvirheistä. Kaupan toistuva läsnäolo repliikeissä tasapainoilee tuotesijoittelun ja piilomainonnan rajamailla. Mummolan isoisä Lassella (Tom Wentzel) ei mene yhtään puolisoaan paremmin. Hänen vitsinsä ja tarinansa ovat kivikautisia ja tuskastuttavan moneen kertaan kuultuja. Vaikutelma on, että isovanhemmat Ella ja Lasse ovat kivettyneet johonkin vuosien takaiseen hetkeen, jolloin kaikki oli paremmin ja he itse täydessä teräkunnossa. Mummolan perheen jäsenten puhumisen paljous peittää sitä, että keskinäistä kommunikaatiota ei ole.
• • •
Esikoiselokuvansa ohjaaja Tia Kouvo on vihjannut Yasujiro Ozun perhedraamojen epäsuoran kerronnan esikuvallisuuteen. Pelkkää vaivihkaisuutta Mummola ei ole, koska ulkoisesti dramaattisimman käänteensä se luo isoisä Lassen alkoholismin ympärille. Jouluillalliselle astuttaessa lapsenlapsista suorasuisin Hilla (Elli Paajanen) julistaa isoisänsä ei-toivotuksi henkilöksi joulupöydässä hänen juopottelunsa tähden. Tilanne ei jää siihen, koska isoisä palaa joulunviettoon esittämällä protestin, joka ei jää keneltäkään huomaamatta.
• • •
Mummola irtautuu joulukuvioista viemällä katsojansa tarkastelemaan perheen miesten draamaa: Helenan aikuistuva Simo-poika (Sakari Topi) etsii vielä paikkaansa maailmassa ja ensimmäistä tyttöystäväänsäkin. Isoisä Lasse saa harvinaisen vieraan oletetuilta merimiehen nuoruusvuosiltaan. Sepon (Matti Onnismaa) lämminhenkinen visiitti paljastaa Lassen tragediasta enemmän kuin hän arvaakaan. Moniulotteisuudessaan taitavasti tehty Mummola sai Brysselin elokuvafestivaalilla Directors’ Week -kokonaisuuden tuomaristolta Prix du Jury -palkinnon.
Suomen elokuvateattereissa Mummola nähdään sopivasti joulusesongin alla 10. marraskuuta.