• Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
Brysselin elokuvafestivaalilla palkitussa Mummolassa puhutaan paljon, vaikkei mitään sanottaisikaan
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari

Brysselin elokuvafestivaalilla palkitussa Mummolassa puhutaan paljon, vaikkei mitään sanottaisikaan

6.7.2023
Artikkelit, Festivaalijutut, Yleinen
412 Näyttökertaa
0 0

Alussa on vain mökin ovi, josta päähenkilöitä astuu sisään kuin teatterin lavalle. Emme edes näe heitä, kuulemme vain äänet. Ihmisten keskinäiset suhteet rakentuvat aluksi kuuloaistimuksina heidän puheidensa kautta. Kolmen sukupolven kokoontumisesta saman katon alle joulunviettoon syntyy rituaalinomainen joulunäytelmä, jossa sanoja tärkeämmäksi nousevat tauot, hiljaisuudet ja paljon puhuvat eleet. Perheen matriarkkamaista mummoa esittävän Leena Uotilan näyttelemässä Ellassa alkaa näkyä vihjeitä vanhuuden oireiden syvenemisestä hänen pälpättäessään läheisen tavararatalon remontista. 

• • •

Puhe isosti uudistetusta kaupasta vaikuttaa Ellan aikuisten  Helena- (Elina Knihtilä) ja Susanna- (Ria Kataja) tyttäristä liioittelulta, koska heidän mukaansa kyseinen Sokos  näyttää tismalleen samalta, miltä on näyttänyt jo vuosikausia. Mummola on täynnä tällaista huomaamattomasti esitettyä tietoa. Puheeseen kaupasta liittyy yksi elokuvan vähistä kauneusvirheistä. Kaupan toistuva läsnäolo repliikeissä tasapainoilee tuotesijoittelun ja piilomainonnan rajamailla. Mummolan isoisä Lassella (Tom Wentzel) ei mene yhtään puolisoaan paremmin. Hänen vitsinsä ja tarinansa ovat  kivikautisia ja tuskastuttavan moneen kertaan kuultuja. Vaikutelma on, että  isovanhemmat Ella ja Lasse ovat kivettyneet johonkin vuosien takaiseen hetkeen, jolloin kaikki oli paremmin ja he itse täydessä teräkunnossa.  Mummolan perheen jäsenten puhumisen paljous peittää sitä, että keskinäistä kommunikaatiota ei ole.

• • •

Esikoiselokuvansa ohjaaja Tia Kouvo on vihjannut Yasujiro Ozun perhedraamojen epäsuoran kerronnan esikuvallisuuteen. Pelkkää vaivihkaisuutta Mummola ei ole, koska ulkoisesti dramaattisimman käänteensä se luo isoisä Lassen alkoholismin ympärille. Jouluillalliselle astuttaessa  lapsenlapsista suorasuisin Hilla (Elli Paajanen) julistaa isoisänsä ei-toivotuksi henkilöksi joulupöydässä hänen juopottelunsa tähden. Tilanne ei jää siihen, koska isoisä palaa joulunviettoon esittämällä protestin, joka ei jää keneltäkään huomaamatta. 

• • •

Mummola irtautuu joulukuvioista viemällä katsojansa tarkastelemaan perheen miesten draamaa: Helenan aikuistuva Simo-poika (Sakari Topi) etsii vielä paikkaansa maailmassa ja ensimmäistä tyttöystäväänsäkin. Isoisä Lasse saa harvinaisen vieraan oletetuilta merimiehen nuoruusvuosiltaan. Sepon (Matti Onnismaa) lämminhenkinen visiitti paljastaa Lassen tragediasta enemmän kuin hän arvaakaan. Moniulotteisuudessaan taitavasti tehty Mummola sai Brysselin elokuvafestivaalilla Directors’ Week -kokonaisuuden tuomaristolta  Prix du Jury -palkinnon.

 Suomen elokuvateattereissa Mummola nähdään sopivasti joulusesongin alla 10. marraskuuta.

Avainsanat: BRIFF 2023Brysselin elokuvafestivaaliKotimainen elokuva 2023MummolaTia Kouvo
JaaTweetLähetä
Edellinen artikkeli

Kriitikko vierailee Brysselin elokuvafestivaalilla  etsimässä parasta esikoiselokuvien joukosta.

Seuraava artikkeli

Dokumenttielokuvan esittämiä kuvia ja sanoja kansasta, joka saattaa kadota ajan horisontin tuolle puolen

Artikkelit

Tia Kouvon ohjaama ja kirjoittama Mummola on taitavasti esitetty suomalaisen perheen jouluinen joutsenlaulu

Teksti: antti
10.11.2023
350

Hyvin, varmasti ja osaavasti tehty Mummola käy kaikki ne rastit mitä pitääkin. Se on elokuva jota voin arvostaa ilman että...

Lue lisääDetails
Artikkelit

Balettitanssija Giovanni Bucchieri suuntasi kameran itseensä ja muistoihinsa teini-iän suuresta rakkaudesta

Teksti: antti
27.7.2023
72

On elokuvia, jotka eivät muistijälkiä jätä, ja on elokuvia jotka saavat sanomaan: No olipa juttu. Tässä on sellainen.

Lue lisääDetails
Seuraava artikkeli

Dokumenttielokuvan esittämiä kuvia ja sanoja kansasta, joka saattaa kadota ajan horisontin tuolle puolen

Unelmatehtaan varjossa — Antti Selkokari

  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
  • Tietosuojaseloste
antti.selkokari@netti.fi

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
  • Etusivu
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
  • Suoratoisto
  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot

© 2022 Antti Selkokari.