• Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
Kadonnut toiminnassa  – Terminator: Dark Fate
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari

Kadonnut toiminnassa  – Terminator: Dark Fate

31.10.2019
Ensi-illat
45 Näyttökertaa
0 0

Kaikkiaan kuudes Terminator-elokuva, Terminator: Dark Fate esittää olevansa vasta sarjan kolmas. Kahden ensimmäisen Terminator-elokuvan, Terminatorin (1984) ja  Terminator 2 – Tuomion päivä (1991) ohjaaja, käsikirjoittaja ja tuottaja James Cameron on palannut kirjoittamaan tunnetuimman hahmonsa uutta elokuvaa, joka jättää tyystin huomiotta sarjan toisen elokuvan jälkeiset sinänsä yhdentekevät jatko-osat. Terminator: Dark Fate  esiintyy suorana jatkona Terminator 2 – Tuomion päivä -elokuvalle. Uuden elokuvan maailmassa on selvää, että Arnold Schwarzeneggerin esittämä Terminator T-800 on jäljittänyt  Linda Hamiltonin esittämän Sarah Connorin  guatemalalaisesta viidakkokylästä ja tappanut John Connorin.

• • •

Näin, kun kahden ensimmäisen elokuvan keskeinen juonitekijä;  John Connorin pysyminen hengissä tulevaisuuden koneiden ja tekoälyn vastaisen kapinaliikkeen johtajana on raivattu pois tieltä Cameron on itse keksimässään fiktiossa vapaa keskittymään muihin asioihin.  Sarah Connorista  Cameron tekee terminaattoreiden metsästäjän, ihmisen joka on keskittänyt kaikki voimansa ihmisiä tappavien ihmishahmoisten  robottien metsästämiseen. Connorista on siis tullut terminaattoreiden terminaattori, joka saa mystisiä tekstiviestejä joiden avulla jäljittää saalistettaviaan. Elokuva vie  Connorin suojelemaan meksikolaista autotehtaan työläistä Dani Ramosia (Natalia Reyes) joka on saanut kiusakseen Diego Bonetan esittämän viimeisimmän Rev-9 -mallin  terminaattorin. Dani saakin kaksi suojelijaa: Sarah Connorin lisäksi  tappajarobottia kurittamaan tulee  Mackenzie Davisin esittämä Grace, ex-ammattisotilas josta on bioteknologisten lisäysten jälkeen  tullut liki robottien veroinen soturi.

• • •

Jo  alkuvaiheissaan Terminator: Dark Fate paneutuu pelkistettyihin toimintakohtauksiinsa jotka tuovat mieleen tylsimpien tietokonepelien seuraamisen. Toiminta ei ole millään tasolla realistista, vaan vain digitaalisesti luotua koreografiaa. Samalla kun taistelukohtaukset käyvät vain suurimuotoisemmiksi niiden pitkästyttävyys kasvaa. Volyymin lisäys ei kasvata jännitettä eikä draamaa. Tämä piirre huipentuu  elokuvan  loppua kohti. Ei liene sattumaa, että elokuvan  kaikkiaan kuuden käsikirjoittajan tiimiin kuuluva David S. Goyer on profiloitunut nimenomaan pelikirjoittajana.   Suhteellisen nopeasti elokuva paljastuu elokuvasarjan Greatest Hitsien kierrätykseksi.

• • •

  Kuorma-autolla takaa ajo on aivan nähtyä, kuten pitkä maantieajokin. Siinä vaiheessa kun elokuva epätoivossaan saada ratkaisuvaiheisiin ilmaisullista ja dramaattista voimaa  työntää esille Yhdysvaltain ilmavoimien C-5 Galaxy -kuljetuskoneen onkin jo selvää, että leffa on  oman mammuttitautinsa rusentama. Ei ole Terminatorilla enää samaa voimaa kuin 28 vuotta sitten. Puuttuu uhkan ja ilkeän kouraisevuuden tuntu.  Myös toimintaosuudet ovat laiskaa rutiinia. Isojen ja meluisten tehostevetoisten elokuvien tapaan tämäkin tyytyy ohimennen hipaisemaan kiinnostavimpia teemojaan jättäen robotin ja ihmisen hybridin yhdentekeväksi supersankariksi.

• • •

Ykkös- ja kakkos-Terminator –leffoissa tappajarobotteja lähetelleen teknologisen singulariteetin saavuttaneen Skynet-yhtiön tilalle  uusi elokuva kertoo tulleen Legion-nimisen  yksikön. Sen käsittelemisen  elokuva sysää sivuun.  Jos Terminator-hahmosta kertovilla elokuvilla  on  enää mitään resonanssia, niin se on meissä ja meidän maailmamme muutoksessa sellaiseksi että tekoälyn kehittyminen itseään sääteleväksi, itsetietoiseksi olioksi joka pyrkii tuhoamaan oman luojansa, on käynyt uskottavammaksi ellei jopa todennäköisemmäksi kuin noin 30 vuotta sitten. Tekijät ovat höseltäneet Terminator: Dark Faten kimpussa sellaisella innolla, että jäljelle on jäänyt paljon  päämäärättömiä toimintaelokuvien tyhjiä muotoja ja itse Terminator-hahmo on  kuollut kaiken kehittelyn keskelle. Pakko sanoa että ei tule ikävä.

Terminator: Dark Fate.

Ohjaus: Tim Miller.

Käsikirjoitus: James Cameron, Charles H. Eglee, Josh Friedman, David S. Goyer, Justin Rhodes, Billy Ray, Gale Anne Hurd.

Kuvaus: Ken Seng.

Pääosissa: Linda Hamilton, Arnold Schwarzenegger, Mackenzie Davis, Natalia Reyes, Diego Boneta.

Kesto: 2 h 10 min.

Ikäraja: 16.

Ensi-ilta: 1. 11.2019.

 

 

Avainsanat: dystopiaJohn CameronTekoälyTerminator: Dark Fate
JaaTweetLähetä
Edellinen artikkeli

Mitä filosofi tekee vapaudella?

Seuraava artikkeli

Kuka maksaa ilmaisen kuljetuksen?

Ensi-illat

Civil War kuvittelee, miltä näyttäisi, jos rikkaasta länsimaasta tulee sisällissodan repimä kriisialue

Teksti: antti
19.4.2024
38

Kirjailija ja elokuvaohjaaja Alex Garlandin uusin teos Civil War saattaa ahdistaa katsojaansa hyvästä syystä, sillä sen kuvat ovat varoitus: Älkää...

Lue lisääDetails
Artikkelit

Film noir-elokuvien ja kauhuleffojen mallisesti tyylittelevä The Batman varoittaa länttä sisällissodasta

Teksti: antti
1.9.2023
44

Bob Kanen luomalla Batman-hahmolla on ollut monta elokuvallista tulkitsijaa, mutta vasta 2022 tullut The Batman-elokuva kunnioittaa hahmon historiallisia juuria ja...

Lue lisääDetails
Seuraava artikkeli

Kuka maksaa ilmaisen kuljetuksen?

Unelmatehtaan varjossa — Antti Selkokari

  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
  • Tietosuojaseloste
antti.selkokari@netti.fi

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
  • Etusivu
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
  • Suoratoisto
  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot

© 2022 Antti Selkokari.