Elokuvaohjaaja Ken Loach pitäisi julistaa osaksi brittiläistä kulttuuriperintöä, koska maailmassa ei ole liikaa brittiläisiä elokuvataiteilijoita, joiden uraa ja noin kolmenkymmenen pitkän elokuvan tuotantoa voi kutsua yhtä johdonmukaiseksi. Hän on alkuaikojen elokuvastaan Kes (1969) lähtien jatkanut brittielokuvan 1950-ja 1960-lukujen sosiaalisen realismin parhaita piirteitä. Tiskipöytärealismiksikin haukuttu tyylisuunta näki tärkeänä pitää esillä työväenluokkaisten, tavallisten ihmisten mahdollisesti hankaliakin elinoloja; ahtaita asumuksia, mahdottomia työaikoja, ja kaikkea sitä mikä pakottaa ihmisen yhteiskunnallisesti alistettuun asemaan.
• • •
Loachin kaksi uusinta elokuvaa ovat toimineet päivityksinä yhteiskunnallisten epäkohtien viimeisimpiin ilmentymiin. Kolmen vuoden takainen, Cannesin elokuvajuhlien vuonna 2016 parhaana elokuvana palkittu I, Daniel Blake kertoi järein ottein tulo- ja tukiloukusta johon pitkäaikaissairas työtön ihminen voi joutua täydellisen omalakisesti toimivan kafkalaisen byrokratian syövereissä. Loachin uusimman Kiitos tilauksestasi -elokuvan päähenkilöt ovat loachlaisen tavalliset duunarimies Ricky Turner (Kris Hitchen) ja hänen Abbie-vaimonsa (Debbie Honeywood). Ricky on mies joka on tehnyt kaikkia mahdollisia rakennustyöläisen hommia, mutta niitäkään ei ole riittänyt, joko hän ei pitänyt työstään tai työnjohtajat hänestä.
• • •
Elokuvan alussa Ricky nähdään etsimässä töitä pakettijakelufirmasta, jossa työnjohtaja Maloney kertoo simppelillä kielellä säännöt: Palkkaa ei makseta, mutta palkkioita kyllä. “Olette oma herranne, mutta skanneria teidän on toteltava. Se kertoo minne teidän on mentävä ja missä ajassa hommanne hoidettava.” Skanneri on firman konttorille etäyhteydessä oleva laite, johon kirjataan työpäivän tapahtumat. Laite pitää itse kirjaa autonkuljettajan nopeudesta, ajasta jossa hän saa työnsä suoritettua. Lyhimmätkin tauot kirjautuvat skanneriin, syistä se ei välitä, ajasta vain. Se on tarkempi ja pikkumaisempi kuin yksikään kellokortti ikinä. Tarkalla kirjanpidolla mitataan tehokkuutta ja tarvittaessa kiristetään työtahtia. Oman onnensa sepäksi eli franchise-yrittäjäksi ryhtymässä oleva päähenkilö Ricky on kovin tarmokkaasti sitä mieltä, että hänhän ei työttömyyskorvauksia pyytele.
• • •
Kuunneltuaan hyvän tovin pakettijakelufirman paikallisjohtaja Maloneyn (Ross Brewster) vakuutteluja tulevaisuudessa odottavasta elintason noususta nousevien palkkioiden myötä Ricky uskaltautuu heittäytymään niinsanotusti itsenäiseksi yrittäjäksi. Rickyn ensimmäinen teko on pakottaa vaimonsa Abbien myymään oma työssäkäyntiautonsa jotta hän voisi ostaa pakettiauton, sillä jakelufirma perii omien autojensa käytöstä niin kovaa vuokraa ettei töissä kannattaisi käydäkään. Abbien on siirryttävä käymään bussilla töissä. Näin pariskunnasta on tullut osa alustataloutta, jossa ihmisellä ei ole vakituista työpaikkaa, vaan hän vain työskentelee free lance -pohjaisena keikkatyöläisenä, jolle maksetaan työstä eikä siihen käytetystä ajasta. Ricky ja Abbie päätyvät tilanteeseen jossa suurin osa heidän valveillaoloaikaansa kuluuu töissä, koska jos pikajakelukuski myöhästyy jakelussa vähänkään hän joutuu korvaamaan sen työnantajalleen, mikä taas vaatii työskentelemään lisää.
• • •
Syntyvä noidankehä uuvuttaa pariskunnan niin, ettei heistä ole olemaan läsnä lastensa elämässä silloin, kun esikoispoika Seb (Rhys Stone) päätyy vaikeuksiin koulussa ja sen ulkopuolella. Loach kuvaa yhteiskunnan kehitystä laajemminkin, sillä kuvattu pakettien pikajakelufirma on syntynyt, koska digitalisaation myötä kasvanut internet-myynti toimii tavaran pikatoimitusten varassa. Loach sanoo suorasukaisesti, että nettitilausten ilmaisuuden tai edullisuuden viimekätisiä maksajia ovat orjapalkkioilla työskentelevät tilattujen tavaroiden toimittajat joiden työtä ei hinnoitella täyteen arvoonsa saakka.
• • •
Elokuvan loppu jää avoimeksi. Ricky ajaa eteenpäin, on nukahtaa rattiin silkkaa uupumustaan ja hänen vakuuttelunsa siitä että kyllä kaikki hyvin käy saavat aavistelemaan synkeästi miten Ricky mahdollisesti ratkaisee kasautuvan velkaongelmansa ja perheensä toimeentulon kertarysäyksellä. On varmaa, että Ricky ja Abby tulevat kuolemaan työntekoon. Ken Loachia voisi ajatella digitaalisen ajan Dickensinä, joka kertoo näillä elokuvillaan työelämän kurjistumisen historiaa. Varsinaisesti uutta, tuoretta sanottavaa Loachilla ei ole, mutta sen mitä hän sanoo, hän sanoo niin hyvin että hiljaiseksi vetää.
Kiitos tilauksestasi
Ohjaus: Ken Loach.
Käskirjoitus: Paul Laverty.
Pääosissa Kris Hitchen, Debbie Honeywood, Rhys Stone ja Katie Proctor.
Kesto: 1 h 41 min.
Ikäraja: 12.
Ensi-ilta: 8.11.2019.