• Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
Hillotölkki elokuvaksi
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari

Hillotölkki elokuvaksi

29.12.2017
Ensi-illat
51 Näyttökertaa
0 0

Woody Allenin 63:s elokuva Wonder Wheel on kutakuinkin juuri sitä, mitä hänen elokuviltaan on lupa odottaakin; Hyviä näyttelijöitä, roima annos nostalgiaa, New York- romantiikkaa, ihmissuhteiden piruetteja ja kevyesti eettistä pohdintaa. Se on hänelle ominaista kertaustyyliä, missä näkyvät Allenin tiettyjen keskeisten teosten ominaispiirteet. Vaikka Wonder Wheelissä on muistumia Allenin elokuvista vähän sieltä ja vähän täältä kuin varaosakauppiaan kootuissa teoksissa, niin elokuva on hänen epätasaistenkin teostensa joukossa koossapysyvintä työtä pitkään aikaan. On elokuvakriitikoita, jotka jaottelevat Allenin elokuvat kahteen tai kolmeen luokkaan ja jopa  eri alaluokkiin ja -kategorioihin.

• • •

Mutta tämän arvostelun tarkoituksiin riittää todeta, että Woody Allenin elokuvat voi jakaa viihdyttäviin moraliteetteihin, jotka ovat samalla myös nykyelokuvan vakavimmin otettavia taideteoksia.  Esimerkiksi Match Point (2006) ja Blue Jasmine (2013). Edellinen oli trillerinmuotoiseksi kirjoitettu kiipijän muotokuva ja moraliteetti ja jälkimmäinen taas ajankuva talouskuplan puhkeamisen seurauksena säädystään putoavasta seurapiirirouvasta. Tällaisten elokuvien ohella Allen tekee edelleenkin viimevuotisen Café Societyn ja To Rome With Love -elokuvan (2012) kaltaisia keskinkertaisuudessaan masentavia komedioita, joiden funktio tuntuu olleen tuoda esille niihin syydettyjen paikallisten tuotantotukien määrää mahdollisimman monilla kuvilla matkailukohteista.

• • •

Elokuvan päähenkilö, Kate Winsletin esittämä äyriäisravintolan tarjoilija Ginny haaveilee urasta näyttelijänä ja suhtautuu arkeensa newyorkilaisella Coney Islandin huvipuistoalueella näytelmäharjoituksena. Itse asiassa hän sanookin olevansa oikeasti näyttelijä, joka vain esittää tarjoilijatarta, tulipaloja sytyttelevän edellisestä avioliitosta syntyneen pojanvintiön äitiä ja karusellinhoitaja Humptyn (vuosikymmenien takaisilla proletariaattielkeillä näyttelevä Jim Belushi) vaimoa. Lievästi tylsistyneen Ginnyn elämään astuu romanssi nuoren miehen, Justin Timberlaken esittämän Mickeyn kanssa. Huvipuiston läheisellä uimarannalla kesätöissä rantavahtina oleva Mickey opiskelee viimeisillään yliopistossa ja pitää itseään verrattomana dramaturgina ja näytelmäkirjailijan alkuna.

• • •

Mickey esiintyy elokuvan kertojana, joka tietää, että ”koko maailma on elämän suuren draaman näyttämö, ja että hän itse nauttii elämää suurempien hahmojen melodraamasta.” Mickeyssä on paljon 1950-lukulaista wannabe-taiteilijaa, joka uskoo hurmaavansa naiset kotirouvista teinityttöihin kanniskelemalla mukanaan kirjaa Hamletista ja Oidipuksesta.  Mickeyn ja Ginnyn romanssi töyssähtelee, kun kuvioihin tulee Ginnyn tytärpuoli, Humptyn edellisen liiton peruja syntynyt parikymppinen Carolina-tytär (Juno Temple). Hän etsii piilopaikkaa mafian tappajilta, sillä Carolina on kertonut poliisille ihan liikaa gangsteri-miehensä touhuista.

• • •

 Wonder Wheel suorastaan piehtaroi tapahtumapaikkansa, suurimman osan 1900-lukua huvipuistona toimineen Coney Islandin värikkyydessä.  Elokuvan kuvaaja, mm. Francis Ford Coppolalle ja Bernardo Bertoluccille useita elokuvia kuvannut Vittorio Storaro suorastaan kylvettää huvipuiston ja elokuvan päähenkilöt, etenkin naispääosien esittäjät auringon kultaamissa sävyissä. Lavastaja Santo Loquasto on rakentanut epookkiin kuuluvat rakennukset ja sisustukset huolekkaan tarkasti.  Tämä kaikki antaa Wonder Wheelille ulottuvuuden eräänlaisena menneen maailman maisteluvalikoimana. Sitä vielä korostaa juonen tiheä viittailu amerikkalaisen draaman suuriin nimiin Eugene O’Neillistä Tennessee Williamsiin. Winslet näyttelee melodramaattisen roolinsa koko sillä intensiteetillä, mitä häneltä voi odottaakin. Olisipa vain elokuva parempi. Wonder Wheel alkaa kepeänä epookkielokuvana ja käyttää hyvän aikaa oman äänilajinsa löytämiseen, kunnes siitä sukeutuu koomisten käänteiden kautta pohjimmiltaan traaginen draama. Traaginen koska nämä ihmiset eivät voi mitään omille luonteilleen joiden takia heidän kohtalonsa on väistämätön.

Wonder Wheel

Ohjaus ja käsikirjoitus: Woody Allen.

Pääosissa: Jim Belushi, Kate Winslet, Juno Temple ja Justin Timberlake.

Kuvaus: Vittorio Storaro.

Lavastus: Santo Loquasto.

Ikäraja: 7.

Kesto:1 h 41 min.

 

Avainsanat: MelodraamaWonder WheelWoody Allen
JaaTweetLähetä
Edellinen artikkeli

Heimopäälliköiden ja verivihollisten yhteinen matka

Seuraava artikkeli

Kuka käyttää hyväksi ja ketä?

Artikkelit

Veri ja verenperintö johtavat Almodóvarin melodraaman kohtaamaan Espanjan poliittisen historian

Teksti: antti
25.3.2022
46

Pedro Almodóvarista ja hänen elokuvistaan pitää sanoa se, ettei hän ole koskaan kyyninen, päinvastoin, sillä Rinnakkaiset äidit on elokuva, jonka...

Lue lisää
Artikkelit

Herkullinen, mutta höttö

Teksti: antti
8.5.2020
29

Poikkeusoloissa blogi julkaisee Café Societyn tv-esityksen yhteydessä uudestaan arvostelun lokakuulta 2016, jolloin Woody Allenin Café Society sai elokuvateatteriensi-iltansa.

Lue lisää
Seuraava artikkeli

Kuka käyttää hyväksi ja ketä?

Unelmatehtaan varjossa — Antti Selkokari

  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
  • Tietosuojaseloste
antti.selkokari@netti.fi
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
  • Etusivu
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
  • Suoratoisto
  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot

© 2022 Antti Selkokari.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In