• Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
Todellisuuden ja ihmisten kuvia Krakovassa
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari

Todellisuuden ja ihmisten kuvia Krakovassa

2.6.2017
Festivaalijutut
38 Näyttökertaa
0 0

 

Krakova, Puolan toiseksi suurin, noin miljoonan asukkaan kaupunki isännöi vuosittain pitkien dokumenttielokuvien festivaalia. Krakovan elokuvajuhlat aloitti 1961 lyhytelokuvafestivaalina, jolla puolalaiselokuvan maineikkaiksi kasvaneet ohjaajat, kuten Krzysztof Kieślowski, Zbigniew Rybczyński sekä myös läntisemmän maailmanelokuvantekijät, mm.  Pier Paolo Pasolini, Werner Herzog ja Claude Lelouch saivat ensimmäisiä töitään julki. Vanhalle sivistyskaupungille ominaisesti Krakovassa on muutakin nähtävää ja tekemistä kuin pörrätä pelkkien filmihullujen seassa. Kaupungin ilmapiiriin vaikuttaa Euroopan kolmanneksi vanhin, 1364 perustettu yliopisto, joka kantaa Suomen herttuatar ja Ruotsin kuningatar Katarina Jagellonican nimeä. Yli 50 kirkon kaupungissa yliopisto on Puolan johtava humanististen tieteiden majakka, siinä kun yhteiskuntatieteet ovat keskittyneet Varsovaan.

• • •

Kaupungin humanistinen perinne näkyi tämän vuoden dokumenttielokuvafestivaalin ohjelmistossa, johon oli etsitty elokuvia periaatteena: ”Esitämme persoonallisia näkemyksiä nykypäivän ihmisistä ja maailmasta kaukana punaisista matoista. Jokaisen ihmisen takana on tarina, joka voidaan kertoa lukemattomin eri tavoin.”

Pitkien dokumenttielokuvien kansainvälisessä kilpailussaan festivaali esitti 18 elokuvaa. Festivaalin juuri alettua kesä pamahti kaupunkiin liki +30 asteen helteellä. Se ja turisti- ja luokkaretkeläislaumojen väistely näytösten välillä teki festivaalikokemuksesta läkähdyttävän. Näkemissäni kilpailuelokuvien aiheissa ja elokuvien kuvaamissa ihmisissä korostui eräänlainen sisäänpäin kääntyminen; Maailman murjoessa turvaudutaan läheisiin, perheeseen, lähimpiin ystäviin sekä tutuiksi ja turvallisiksi koettuihin arvoihin.

• • •

Mutta ei kilpailuohjelmisto pelkkää turvallisuushakuisuutta ollut. Mukana oli pelottomasti kuvan ja elokuvallisen ilmaisun voimaan luottavia elokuvia, kuten liettualais-virolainen tunnin pituinen dokumenttielokuva kazakstanilaisella vuoristojäätiköllä elävästä naisesta seuranaan vain kissa ja koira. Mestarillisimpia olivat elokuvat, joissa löydettiin yksityisen ihmisen elämäntapahtumista se jokin mikä kytki ne osaksi laajempaa kokonaisuutta.

Krakovan 57. elokuvajuhlat pidettiin 28.5.-4.6. 2017. Blogi raportoi festivaalista jälkikäteen, koska bloginpitäjä oli festivaalilla tuomarointitehtävissä, mikä asetti ajankäytölle rajoituksia.

 

Avainsanat: dokumenttielokuvatKraków Film Festival 2017Puola
JaaTweetLähetä
Edellinen artikkeli

Petoksia, eroottista kirjallisuutta ja mustekaloja

Seuraava artikkeli

Mittasuhteet löytyvät lähellä maailman kattoa

Ensi-illat

Vaikea romanssi kerrottuna mustavalkoisten kuvien kauneudella

Teksti: antti
26.10.2018
14

Älyllisen jazz-pianistin ja railakasta menoa rakastavan laulavan tanssijan vaikea romanssi antaa rungon Pawl Pawlikowskin kauniin mustavalkoiselle elokuvalle Cold War .

Lue lisääDetails
Artikkelit

Rajan erottamat

Teksti: antti
15.6.2017
37

Isolla kädellä tehty dokumenttielokuva viime vuosien näkyvimmästä kansainvälisestä konfliktista vietynä ihmisen mittakaavaan, sitä on Vitali Manskin elokuva Läheisiä suhteita.

Lue lisääDetails
Seuraava artikkeli

Mittasuhteet löytyvät lähellä maailman kattoa

Unelmatehtaan varjossa — Antti Selkokari

  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
  • Tietosuojaseloste
antti.selkokari@netti.fi

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
  • Etusivu
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
  • Suoratoisto
  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot

© 2022 Antti Selkokari.