• Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
Rasisti murjottaa Ateenassa
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari

Rasisti murjottaa Ateenassa

26.11.2016
Festivaalijutut
22 Näyttökertaa
0 0

Thessalonikin festivaalin poikkeuksellisen kiinnostavien kreikkalaiselokuvien parhaasta päästä oli Yannis Sakaridisin toinen elokuva Amerika Square, jonka keskeinen tapahtumapaikka on ateenalainen aukio, jonka laidalla olevassa talossa vanhempiesa luona asuva nelikymppinen työtön mies Nakos (Makos Padpadimitriou). Hänestä  kaikki meni piloille silloin kun maahanmuuttajat tulivat Ateenan ja hänen kotikulmilleen. Hän on kehitellyt  suunnitelman jolla poistaa ongelman. Idea tietenkin  kääntyy häntä itseään vastaan.

Amerika Square ei jää pelkäksi luuserirasistin  monologiksi. Elokuva tuo kuvaan myös tatuointistudion/baarin pitäjän, karhean Billyn (Yannis Stankoglou), joka tuntee kaikki ja jonka luona kaikki käyvät. Hänen suhteensa maahanmuuttajataustaiseen kuvankauniiseen Tereza-laulajattareen (Ksenia Dania) tönäisee liikkeelle elokuvan roistot.  Amerika Squaren ihmisistä  eniten myötätuntoa herättää syyrialaispakolainen Tarek (Vassilis Koukalani), jonka täytyy salakuljetuttaa vakavasti sairas tyttärensä Saksaan leikattavaksi.  Elokuvaan tulee lievää trillerintuntua sen sivutessa ihmiskuljetusbisnestä, joka  leffan mukaan näyttäisi olevan kovapintaisimpien maahamuuttajien itsensä hallinnoimaa.

Kotikulmillaan pyöriskelevä Nakos käy itsensä kanssa jatkuvaa marmattavaa yksinpuhelua: ”Peeveliäkös ne maahanmuuttajat ostaa aina niitä kanoja? Minne ne vievät ne, koteihinsa tietenkin. Yhtenä kanakoppina  koko talo.”

Elokuva esittää rasistinsa täytenä ihmisenä, joka on paitsi mitä syvimmin vastenmielinen tyyppi, mutta silti säälittävä rassukka. Ohjaaja ei yhtään ujostele hyödyntää aiheen koomista potentiaalia, mikä on rohkeaa aina kun puhutaan rasismin kaltaisesta syvästi emotionaalisia reaktioita herättävästä aiheesta. Yannis Tsirbasin Victoria Square -romaaniin perustuva elokuva todistaa, että hankalista asioista voi tehdä helposti lähestyttävän elokuvan.

 

 

Avainsanat: Kreikkalainen elokuvaThessaloniki film festival 2016
JaaTweetLähetä
Edellinen artikkeli

Kreikan lumo toimii vieläkin

Seuraava artikkeli

Kreikan rotuvainojen juuret

Artikkelit

Muistokirjoitus ystävälle, elokuvakriitikolle, historioitsijalle,  kirjailijalle ja aktivistille – Dan Georgakas 1938-2021

Teksti: antti
6.5.2022
74

Vaikka olen muutamia nekrologeja kirjoittanutkin, niin en koskaan ennen henkilökohtaisesti tuntemistani ihmisistä. Nyt on tehty sekin.

Lue lisää
Ensi-illat

Moninkertaisesti ansassa

Teksti: antti
3.11.2017
71

Elämä nytkähtää oudolla ja myös hirvittävällä tavalla vinoon kreikkalaisohjaaja Yorgos Lanthimosin elokuvassa The Killing of a Sacred Deer.

Lue lisää
Seuraava artikkeli

Kreikan rotuvainojen juuret

Unelmatehtaan varjossa — Antti Selkokari

  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
  • Tietosuojaseloste
antti.selkokari@netti.fi
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
  • Etusivu
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
  • Suoratoisto
  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot

© 2022 Antti Selkokari.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In