• Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
Robert Guédiguian kertoo taas kerran tarinan rakkaasta Marseillesistaan, sen mukaan Elämä on juhla
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari

Robert Guédiguian kertoo taas kerran tarinan rakkaasta Marseillesistaan, sen mukaan Elämä on juhla

22.8.2024
Ensi-illat, Yleinen
79 Näyttökertaa
0 0

Ai että, mikä elokuva. Robert Guédiguian, ranskalainen elokuvaohjaaja, joka on tehnyt useita Etelä-Ranskaan, Marseillesin tienoille sijoittuvia lämpimiä komedioita samanoloisista ihmistyypeistä ja useimmiten vielä aina samoilla näyttelijöilläkin, on fiksannut tyylinsä palikat yhtä kiinteällä tavalla yhteen kuin meidän Aki Kaurismäkemmekin on. Näiden ohjaajien tuotantoahan voi tietyllä tavalla pitää tyyppihahmojen kansoittamana commedia dell’artena.

• • •

Guédiguianin Elämä on juhla –elokuva kertoo tosielämän tragedian kehystämän tarinan: 5.11 2018 Marseillessa vähän yli yhdeksältä aamulla kaksi asuintaloa rue Aubagnella romahti surmaten kahdeksan ihmistä. Tämän onnettomuuden kerrannaisvaikutuksina elokuva näyttää tapahtumia erään ranskalais-armenialaisen suurperheen ympäriltä. Päähenkilö on Ariane Ascariden esittämä leskirouva Rosa, sairaanhoitaja, eri suuntiin rönsyävän suurperheen äiti ja ihmeenomainen tarmonpesä, joka löytää aikaa hakeutua punavihreän edistyneistöporukan kokouksiin, joissa vatvotaan parhaan ehdokkaan asettamista kunnallisvaaleihin ja mahdollisesti pormestariksikin.

• • •

Kinasteleviin klikkeihin jakautuneet maailmanparantajat eivät ota kuunnellakseen Rosan ideoita ennen kuin hän parkaisee tarpeeksi kovaa. Politiikka ja siihen osallistuminen eivät ole elokuvassa mukana sattumalta, sillä Guédiguiania kiinnostaa se, mitä täytyy tapahtua, jotta ihmiset ovat valmiita toimimaan yhdessä elinolojensa parantamiseksi. Hän ei salli itselleen ylellisyyttä halveksia politiikkaa, koska hän selvästi uskoo sen olevan yhteisten asioiden hoitoa, asunto-ja kouluasioiden saaminen järjestykseen on listan kärkipäässä kaupungissa, jossa asuintaloja on romahtanut.

• • •

Onko romahdus tapahtunut rakennusyhtiön urakassa fuskaamisen takia vai muista syistä, sen selvittelyyn Guédiguian ei mene, koska tiedot siitä ovat muualla. Hän kertoo tarinoita ihmisistä. Pitkään muille ihmisille omistautunut Rosa löytää elämäänsä uuden ihmisen eli Jean Pierre Darroussinin esittämän Henrin, entisen kirjakauppiaan, joka on niin perin juurin lukenut mies, ettei malta olla viljelemättä kirjallisuussitaatteja, sopivat ne tilanteeseen tai eivät. Provencen elämä ja varsinkin ruoka näkyy elokuvassa monin tavoin, ja siten elokuva toimii nojatuolimatkana Välimerelle. Etelä-Ranskan rannikon mielikuvaan liitetään rikkaiden ja kuuluisien ihmisten glamouria hehkuvaa loistoa. Elokuva näyttää, että kyllä siellä päin asuu myös tavallisia ihmisiä. Marseillelaiset itse, jotka mieltävät itsensä ensisijaisesti marseillesilaisiksi, ja ranskalaisiksi vasta sitten, eivät ainakaan sano siitä hohdokkuudesta niin piittaavansa.

• • •

Guediguianin oma isä on ottomaanivaltakunnassa 1915-1917 toimeenpantua kansanmurhaa paenneiden armenialaisten jälkeläinen. Monet heistä pakenivat Ranskaan, jossa asuu Euroopan suurin armenialaisvähemmistö. Heistä kaikkein tunnetuin oli laulaja-näyttelijä Charles Aznavour. Elokuvaan on hyvin luontevasti kirjoitettu välähdyksiä armenialaisen vähemmistökansallisuuden elämästä. Elokuvassa on myös käytetty Georges Deleruen Godardin Keskipäivän aave -elokuvaan (1963) tekemää musiikkia.

• • •

Niin tiiviisti kuin Guédiguian tuntuukin kertovan rakkaasta Marseillesistaan niin tässä, kuten hänen elokuvissaan ylipäätään, toteutuu idea paikallisen yleismaailmallisuudesta. Kertomalla pieneltä ja paikalliselta tuntuvan tarinan hän kertookin samalla myös Ranskasta, Euroopasta ja koko länsimaailmasta. Yhteiskunnallisten olojen parantamisen tarve sekä ihmisten pyristely tunteidensa kanssa on yhteistä ihmisille kaikkialla.

Elämä on juhla.

Ohjaus: Robert Guédiguian.

 Käsikirjoitus: Robert Guédiguian ja Serge Valletti.

Pääosissa: Ariane Ascaride, Lola Neymark, Robinson Stévenin, Jean-Pierre Darroussin, Gérard Meylan, Alice Da Luz.

Kesto: 1 h 46 min.

Ikäraja: 7.

Ensi-ilta elokuvateattereissa: 23.8. 2024.

Avainsanat: Elämä on juhlaEurooppalainen elokuvaMarseillesRanskalainen elokuvaRobert Guédiguian
JaaTweetLähetä
Edellinen artikkeli

Veri ja verenperintö johdattavat Almodóvarin melodraaman kohtaamaan Espanjan sisällissodan muiston

Seuraava artikkeli

Eurooppalaisen elokuvan runsasta monimuotoisuutta silmäilemässä Espoo Cinéssä 2024

Artikkelit

Löytyykö identiteetti DNA-testeistä vai kulttuurista, sitä kyselee Maïwennin ohjaama Perintö-elokuva

Teksti: antti
9.6.2023
21

Perintö-elokuvaa voi ajatella ranskalais-algerialais-vietnamilaisen ohjaaja-kirjoittaja-päätähti Maiwennin autofiktiivisenä teoksena, koska niin selvästi hän siinä prosessoi omia eri suuntiin harottavia juuriaan.

Lue lisääDetails
Ensi-illat

Muistoja Alexandre Dumas’n Kolmesta muskettisoturista – sekä alkuperäisromaaneista että elokuvista

Teksti: antti
26.5.2023
54

Uusin muskettisoturielokuva sai kaivelemaan varhaisia muistoja aiheen liepeiltä, jopa lapsuudesta asti.

Lue lisääDetails
Seuraava artikkeli

Eurooppalaisen elokuvan runsasta monimuotoisuutta silmäilemässä Espoo Cinéssä 2024

Unelmatehtaan varjossa — Antti Selkokari

  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
  • Tietosuojaseloste
antti.selkokari@netti.fi

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
  • Etusivu
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
  • Suoratoisto
  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot

© 2022 Antti Selkokari.