Kapellimestari Lydia Tár (Cate Blanchett) elää huippuhetkiään; Hän on johtanut tärkeimpiä amerikkalaisia sinfoniaorkestereita ja nyt hän johtaa Berliinin Filharmonikkoja, joiden kanssa valmistautuu konserttilevytykseen Gustav Mahlerin 5:nnestä sinfoniasta, häntä haastatellaan newyorkilaisen kulttuurikerman festivaalin pääesiintyjänä, onhan hänen Tár on Tár -elämäkertansa juuri ilmestymässä, hän sukkuloi yksityiskoneella maailmankaupungista toiseen sekä New Yorkin ja Berliinin välillä.
• • •
Hänen tyylinsä johtaa niin orkesteria kuin elämäänsä on sanalla sanoen atleettinen. Kenellekään ei jää epäselväksi mitä hän haluaa, ei mesenaateille, ei orkesterin johtokunnalle, eikä hänen elämänkumppanilleen ensiviulisti Sharon Goodnow’lle (Nina Hoss). Heidän arjessaan on mukana adoptiotytär Petra (Mila Bogojevic). Kapellimestarin toiveisiin joutuu eniten taipumaan lähin työtoveri, assistentti Francesca Lentini (Noémie Merlant). Lydian ja Sharonin Berliinin-koti saa betonibrutalisminkin tuntumaan ylelliseltä. Suurimmaksi osaksi Berliinissä tapahtuva elokuva on myös kuvattu siellä, paitsi konserttisalikuvia varten elokuvan kuvausryhmä joutui etsimään aidon konserttisalin, jonka työryhmä voisi ottaa käyttöönsä päiväkausiksi. Se olisi Berliinissä ollut mahdotonta. Elokuvantekijät löysivät konserttisalinsa Dresdenistä, missä oli paljon puupanelointia sisältävä valoisa 1960-lukulainen konserttitalo.
• • •
Elokuvan voi nähdä kuvauksena menestykseensä eksyneen, etuoikeutettua elämää elävän taiteilijan lankeamisesta omahyväisyyteen. Hän jättää huomiotta katseet ja kuiskutukset ympärillään, kunnes ne realisoituvat aluksi siten että unet ja alitajunta vaikuttaisivat lähettelevän häiritseviä viestejä unien, äänien ja harha-aistimusten muodossa. Kuvatulla taiteilijalla menee vain liian lujaa. Tár on elokuva siitä mitä tapahtuu, kun lapsuudesta asti elänyt unelma elämäntyöstä muuttuukin painajaiseksi. Lydia Tárille se tarkoittaa taiteelle omistautuneen elämän päänäyttämön, kapellimestarin korokkeen muuttumista paikaksi, joka paljastaa kaikki hänen heikkoutensa. Hän päätyy tilanteeseen, jossa opettaessaan muille kurinalaisuutta rikkoo karkeasti omia sääntöjään. Blanchett on roolissaan niin hyvä, että se on jyrätä elokuvan alleen
• • •
Lapsesta asti Tár on muokannut luonnettaan työtä ajatellen. Hänelle se on egon asettamista musiikin palvelukseen. Muista ihmisistä se voi näyttää itsekkyydeltä, koska Tár ei paljon muista ihmisistä piittaa. Assistentti on hänelle olemassa vain henkilökuntana, ei omien haaveidensa takia. Koska päähenkilöllä on varaa ostaa maineenhallinnan ja brändisuunnittelun ammattilaisten palveluksia, niin hän voi hankkia uuden elämänsä aineksia, miten kykenee.
Tár.
Ohjaus ja käsikirjoitus: Todd Field.
Kuvaus: Florian Hoffmeister.
Musiikki: Hildur Guðnadóttir.
Rooleissa: Care Blanchett, Noémie Merlant, Nina Hoss, Sylvia Flote, Mila Bogojevic.
Kesto: 2 h 38 min.
Ikäraja: 12.
Ensi-ilta:24.2.2023.