• Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
Katso mitä näet
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari

Katso mitä näet

10.11.2018
Festivaalijutut, Kolumnit
28 Näyttökertaa
0 0

Useita päiviä kestävää elokuvafestivaalia seuratessa tulee väkisinkin kiinnittäneeksi huomiota elokuvaa edeltäviin mainoksiin, tiedotteisiin ja muuhun toistuvaan kuva-aineistoon. Niitä alkaa katsoa joskus huvittuneena tai ärsyyntyneenä.  Niistä etsii yksityiskohtia, joita ei edelliskerralla huomannut ja riemastuu jos jotain uutta vaikka löytyisikin. Parhaissa spoteissa on voimakkaasti koukuttavia ominaisuuksia. Siihen on tultu, että elokuvafestivaalillakin yleisöä pitää pyytää keskittymään katsomiseensa. Thessalonikin elokuvafestivaalilla 1.-11.11.2018 näytetään ennen kilpasarjan esityksiä festivaalin omien tiedotteiden lomassa kreikkalaisen internetoperaattorista maksutv-yhtiöksi muuntuvan ja Thessalonikin elokuvafestivaalin pääsponsorin Cosmoten mainos, joka on melankolisen viehättävä pikku spotti, jolla luodaan tunnelmaa. Sen ja pakollisten kännykänsulkemistoivotusten ohella festivaali on näyttänyt muutamia spotteja, joita ei voi kutsua mainoksiksi vaan ennemminkin ehkä arvuutteluviihteeksi.

• • •

Muutamien visuaalisten yksityiskohtien poimimisella luodaan muistumia ja vaikutelmia elokuvista, joista niiden ehdotetaan olevan. Punaisella värillä, villapaidalla ja punatuilla huulilla ehditään arvuutella elokuvia. Pretty Womanista Vertigoon, Almodovariin ja muuhun kunnes oikea vastaus selviää vähän liiankin aikaisin. Klipin päättää iskulause Watch what you see. Katso nyt tarkkaan mitä näet. Yleisöä siis usutetaan kiinnittämään huomiota näkemäänsä sen sijaan että salissa vain oleiltaisiin hajamielisesti. Pyyntö on ikävä kyllä hyvinkin aiheellinen aikoina, jolloin elokuviin tulee myös ihmisiä, joista sosiaalisen median päivityksiä on tehtävä aivan koko ajan, kaikkialta missä on. Sillä uhallakin, että kuulostan vanhalta homekorvalta, en voi sietää ihmisiä, jotka tulevat elokuvateatteriin voidakseen jutella siellä, somessa tai ääneen ja nimenomaan näytöksen aikana. Pysyisivät kotonaan pölisemässä.

• • •

Tutkimuksissa on saatettu puhua katselukulttuurin muutoksesta  keskittyneisyydestä hajamielisen selailun suuntaan. Se tekee elokuvista pelkkää audiovisuaalista taustatapettia sokerimehujen ryystämiselle, karkkien ja paukkumaissin mässyttämiselle ja monelle muunlaiselle tyhjän jauhamiselle. Kaiken sellaisen lomassa ei ole ihme, että taju siitä mitä elokuvaa ollaan niin sanotusti katsomassa on saattanut kadota. ”Ai tässä on aasialaismies, jaa joo, selvä juttu: Oldboy.” Mutta kun ei ole. Miksi sillä pitäisi olla väliä? Ei varmaan sen enempää kuin millään muullakaan.  Eivät elokuvantekijät hanki useita vuosia kestävää ja kenties tuhansia euroja maksavaa koulutusta sen takia että heidän työnsä voisi olla hajamielisen tietämättömyyden kohde.

Avainsanat: Thessaloniki film festival 2018Välinpitämätön katse
JaaTweetLähetä
Edellinen artikkeli

Kriitikko tuomarina Thessalonikin elokuvafestivaalilla

Seuraava artikkeli

The Rider: Ratsastaja muuttuu hevoseksi

Festivaalijutut

 Kuka onkaan uhri ja kuka ei?

Teksti: antti
9.5.2019
32

Sofia on hieno, rohkea elokuva marokkolaisesta yhteiskunnasta, kulttuurisesta voimasta, hyväksikäytöstä ja teiniraskaudesta. Nyt se on nähtävillä Espoo Ciné -elokuvafestivaalilla.

Lue lisää
Artikkelit

Kriitikko tuomarina Thessalonikin elokuvafestivaalilla

Teksti: antti
2.11.2018
35

Nähkää bloggari ihmiskokeessa. Bloggari lähtee elokuvafestivaalille katsoo kolmisenkymmentä elokuvaa noin kymmenessä päivässä vakaana aikomuksenaan päivittää sanamukaisesti päivittäin. Ennen hän ei...

Lue lisää
Seuraava artikkeli

The Rider: Ratsastaja muuttuu hevoseksi

Unelmatehtaan varjossa — Antti Selkokari

  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
  • Tietosuojaseloste
antti.selkokari@netti.fi
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
  • Etusivu
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
  • Suoratoisto
  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot

© 2022 Antti Selkokari.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In