• Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
Vielä kerran Tampereen elokuvajuhlat
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari

Vielä kerran Tampereen elokuvajuhlat

10.3.2017
Artikkelit, Festivaalijutut
42 Näyttökertaa
0 0

5 päivän ja 400 elokuvan festivaali kokoaa yhteen elokuvaentusiasteja eri puolilta Suomea, tosin voittopuolisesti Tampereelta ja Helsingistä.

Vuosien saatossa filmiväki on todistanut juhlien kehittymistä esityspaikkojen vaihtumisen myötä.  Hämeenkadun länsipään Kino-Palatsin aikaa jotkut festivaalikävijöiden veteraanit muistelevat vieläkin festivaalin 1980-lukuisena kulta-aikana, jolloin kaikki pöhinä keskittyi ainoaan esityspaikkaan. 1920-luvun klassisismin siirtymätyylisesti upea elokuvateatteri Kino-Palatsi näki Kaurismäen veljesten saapumisen Suomen elokuva-alalle Mika ja Aki Kaurismäen Valehtelija-elokuvan Risto Jarva -palkintovoitolla 1981.

• • •

1980-luvulta 1990-luvun alkuun Kino-Palatsissa nähtiin elokuvajuhlilla nähtiin virolaisohjaaja Priit Pärnin astuminen maailmanmaineeseen Eine murul  -animaatioelokuvan Grand Prix -voitolla 1988. Tuolloin elokuvajuhlilla parveili niin paljon innostuneita virolaisohjaajia, että Viron alkavan itsenäistymisen saattoi suorastaan haistaa Kino-Palatsin ilmassa.  Muutenkin itäblokin hajoaminen näkyi niinä vuosina elokuvajuhlien ohjelmistossa. Romanialaiset ja itäsaksalaiset elokuvat todistivat sosialistisen yhteiskunnan ja sen ihanteiden rapautumisesta.

Tampere-talossa 1990-luvulta 2000-luvulle Tampereen elokuvajuhlista viimeistään tuli salonkikelpoinen, kunnallispoliitikkojen ja yritysmaailmankin hyväksymä instituutio.

Viimeksi kuluneet Plevnan vuodet ovat tuoneet elokuvajuhlat aikaisempaa läheisemmiksi tamperelaisille. Kynnys astua Tampereen keskustan vilinästä Finlaysonin alueella sukkuloivien filmihullujen sekaan elokuvajuhlien esityksiin on madaltunut.

• • •

Elokuvajuhlat on toiminut kotimaisten elokuvantekijöiden kiinnostuksenaiheiden mittarina. 2000-luvun ensimmäisinä vuosina voimistui suuntaus, missä suomalaiset dokumenttielokuvantekijät käänsivät kameran itseensä ja avautuivat persoonallisuuksiensa tilasta,  isä- ja minäsuhteista. Filkkarinostalgialle olkoon sijansa olutruukkujen nostelijoiden yhteisiltojen lämmittimenä.

Nykyisyyden filkkareita ja niiden ohjelmistoa määrittää halu nauttia yhtä lailla niin nostalgiasta (retrospektiivisesti suuntautuneissa erikoisesityksissä ja -sarjoissa)  kuin polttavimmista nykyhetken  asioista vauhtia ottavista teoksista ja elävän kuvan  uusimmista innovaatioista. Aivan viime aikoina nousussa ovat olleet yhteiskunnallisesti suuntautuneen aktivismin esiinnostamat aiheet. Maaahanmuuttajien esillä- ja läsnäolo kotimaisten elokuvien sisällössä alkaa olla jo selviö. Tämän vuoden juttu näyttäisi olevan reagointi Euroopan kiristyneeseen pakolaispolitiikkaan.

 

 

Avainsanat: Tampere Film Festival 2017
JaaTweetLähetä
Edellinen artikkeli

Totuus Tunisian terästä

Seuraava artikkeli

Golgata – isä vain hautoo nerouttaan

Kolumnit

Tampere palkitsi myönteisyyttä

Teksti: antti
31.3.2017
29

Nyt kun vuoden 2017 Tampereen elokuvajuhlista on kulunut jo hetki, niin palkittujen elokuvien lähempi tarkastelu tuo esiin kuinka tuomaristot ovat...

Lue lisää
Artikkelit

Golgata – isä vain hautoo nerouttaan

Teksti: antti
17.3.2017
307

Monet festivaalikävijät kehuivat Tampereen elokuvajuhlien kotimaisen kilpailun elokuvia paremmiksi kuin vuosiin. Siinä joukossa yksi oppilastyö nousi esiin tekijänsä valmiuksien kypsyyden...

Lue lisää
Seuraava artikkeli

Golgata – isä vain hautoo nerouttaan

Unelmatehtaan varjossa — Antti Selkokari

  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
  • Tietosuojaseloste
antti.selkokari@netti.fi
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
  • Etusivu
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
  • Suoratoisto
  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot

© 2022 Antti Selkokari.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In