• Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
Mitä teki Sveitsi Hitlerin jyskyttäessä ovelle?
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari

Mitä teki Sveitsi Hitlerin jyskyttäessä ovelle?

16.12.2016
Festivaalijutut
30 Näyttökertaa
1 0

Mitä muuta Sveitsi teki toisen maailmansodan aikana kuin säilytti toisten rahoja on kysymys, jonka tahtoo herättää Jakob Bergerin ohjaama A Jew Must Die. Elokuva pohjautuu kirjailija Jacques Chessex’n romaaniin, jonka taustana ovat hänen omat lapsuuden aikaiset kokemuksensa ja muistonsa Payernen pikkukaupungissa tapahtuneesta Bruno Ganzin täydellä hienostuneella ammattitaidollaan esittämän juutalaisen karjakauppiaan murhasta. Asialla olivat  sveitsiläiset kylätason natsit, jotka halusivat  herättää Hitlerin huomion hänen 53-vuotissyntymäpäivänsä ”kunniaksi” tehdyllä juutalaisen murhalla.

Tapahtuma-aika, 1940-luvun alkupuolen vuodet oli Sveitsille ulkopoliittisesti kireää aikaa, sillä jo tapahtunut Itävallan Anschluss ja saksalaisen suurvallan painostava rajanaapuruus saivat sveitsiläiset miettimään itsenäisyytensä kapeita ehtoja.

Elokuva on ilmeisen tarkka kirjallisuusfilmatisointi, jonka merkittävin piirre on olla tekemättä pikkutarkkaa epookkia. Berger on tuonut elokuvansa sanoman nykypäivään sirottelemalla vuoden 1942 sveitsiläiskaupunkiin muutamia nykyaikaisia taloja ja autoja joiden tarkoituksena on saada katsoja ajattelemaan tarina mahdolliseksi nykypäivässäkin.

Metatasot eivät jää siihen, sillä  Berger sijoittanut elokuvaansa myös kirjailija Chessex’n sekä poikaikäisenä raakuuksien todistajana että myös kansakunnan huonona omatuntona toimivana ikääntyneenä kirjailijana. Berger on tietoisesti tahtonut synnyttää elokuvallaan sveitsiläisten omaa tilintekoa suhteestaan järjestäytyneeseen rasismiin ja natsi-Saksaan  toisen maailmansodan aikana.

Avainsanat: Jakob BergerThessaloniki film festival 2016
JaaTweetLähetä
Edellinen artikkeli

Majesteetti tekee lähtöä pitkään

Seuraava artikkeli

Kolmen romanssin La La Land

Festivaalijutut

Majesteetti tekee lähtöä pitkään

Teksti: antti
14.12.2016
27

Katalonialaisohjaaja Albert Serran The Death of Louis XIV johdattaa katsojansa aurinkokuninkaan viimeisiin päiviin. Kuolinvuoteen äärellä käyvät vuorollaan kaikki hännystelijät, joita...

Lue lisää
Festivaalijutut

Naiset antavat suunsa käydä kylpylän rauhassa

Teksti: antti
12.12.2016
31

Algerialais-ranskalainen kirjailija-ohjaaja Rayhana on ohjannut omasta näytelmästään elokuvan I Still Hide to Smoke, naiset hammastelevat kaikkien miehenpuolten, puolisoiden, vävyjen, poikien...

Lue lisää
Seuraava artikkeli

Kolmen romanssin La La Land

Unelmatehtaan varjossa — Antti Selkokari

  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
  • Tietosuojaseloste
antti.selkokari@netti.fi
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
  • Etusivu
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
  • Suoratoisto
  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot

© 2022 Antti Selkokari.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In