Algerialaissyntyisen näyttelijä-kirjailija-elokuvaohjaaja Rayhanan esikoiselokuva I Still Hide to Smoke kuvaa sekä ryhmää että muutamia yksilöitä. Hammamin rauhaan tulleet naiset ja lapset; etupäässä äidit, tyttäret ja sisaret antautuvat puhdistautumisen nautinnollisuudelle kaupunkia riivaavien pommi-iskujen synnyttämien vesikatkosten estettyä peseytymisen. Hiam Abbassin esittämä kylpylänhoitaja saa pidellä hammamin ovea kaksin käsin kiinni erään hurjistuneen uskonveljen värvättyä mieslauman etsimään ja kostamaan yhtä nuorta naista, koska miehet raivoavat naisen oletettua siveyden ja kunnian menetystä. Uskonkiihkoisuudelle tyypillisesti fanaatikot pitävät kunnian menetystä naisen omana vikana. Hammamiin sulkeutuneet naiset antavat suunsa käydä eivätkä säästele sanojaan ja naurunpurskahduksiaan eritellessään miesten; puolisoidensa, vävyjensä veljiensä ja poikiensa tekopyhyyttä. Tiiviin kamarinäytelmän muodon ottanut elokuva kasvattaa jännitettään lopun tikarinvälähdykseen saakka. Pääosin Thessalonikissa, ottomaaniajoilta periytyvässä Bey Hammamin jo rapistuneessa kylpylässä kuvattu elokuva pysyttelee tiiviydessä myös ajankäyttönsä suhteen, sillä puolentoista tunnin kesto riittää sanomaan sanottavan.
Mitä teki Sveitsi Hitlerin jyskyttäessä ovelle?
Tavanomaisen epookkielokuvan rajoja venyttävä Jakob Bergerin elokuva A Jew Must Die ottaa juonensa kirjailija Jacques Chessex’n lapsuusmuistosta. Adolf Hitlerin pikku...
Lue lisää