• Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
One Battle After Another – Paul Thomas Andersonin epätasainen Amerikka -kuvaus tempoo moniin suuntiin
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari

One Battle After Another – Paul Thomas Andersonin epätasainen Amerikka -kuvaus tempoo moniin suuntiin

4.10.2025
Artikkelit, Ensi-illat, Yleinen
55 Näyttökertaa
0 0

Olisi houkuttelevaa lukea Paul Thomas Andersonin One Battle After Another -elokuvaa kuvana nykyhetken Yhdysvalloista fasismiin jo suistuneena maana. Ei kuitenkaan, koska Andersonin elokuva ei ole dokumentti, vaan kirjallisuusfilmatisointi, vallankumousromantiikkaa, satiiri ja lajityyppien hybridi, joka hyödyntää toimintaelokuvien kliseitä ja kerrontatapoja.

• • •

Elokuva käyttää pohja-aineistonaan kulttikirjailija Thomas Pynchonin suomentamatonta Vineland-romaania, jossa tiettävästi satirisoidaan 1960-luvun viimeisten hippien kohtaamista1980-luvun reaganilais-nixonilaisen republikaanisen dystopian kanssa. Eri suuntiin levällään olevaa romaania on taatusti pidetty mahdottomana elokuvallistaa, mutta niinhän vain Anderson siihen ryhtyi. Andersonin dramatisoiman tarinan ytimessä on kapinallisuus, jolla on Yhdysvalloissa perinteitä. Syntyihän koko maakin väkivaltaisesta kapinoinnista siirtomaavaltaa vastaan.

• • •

Elokuvan taustalla väikkyvät 1960-luvun kulttuurivallankumouksellisuuden ja Vietnamin sodan vastaisen liikehdinnän myötä syntyneet ja radikalisoituneet liikkeet, joista muotoutui The Weather Undergroundin kaltaisia terrorismia harjoittaneita militantteja järjestöjä. Alussaan elokuva vie suoraan keskelle French -75 -nimellä itseään kutsuvan vallankumouksellisiksi identifioituvan ryhmän toimintaa. He hyökkäävät maahanmuuttajien pidätyskeskukseen Yhdysvaltain ja Meksikon rajalla.

• • •

 Perfidia Beverly Hillsin (Teyana Taylor) johtama ryhmä vapauttaa maahanmuuttajia häkeistään ja vangitsee pidätyskeskuksen johtoa. Johtajiin kuuluu Sean Pennin hampaitaan kiristelevä upseeri Stephen J. Lockjaw, jota militanttiryhmän raivoisa johtaja Perfidia Beverly Hills käyttää seksuaalisesti hyväksi. Heidän välilleen syntyy s/m -henkinen suhde. Sen seurauksiin kuuluu Perfidia Beverly Hillsin varsinaisen partnerin, pomminrakentaja Bob Fergusonin (Leonardo diCaprio) jääminen Perfidian Willa-tyttären (Chase Infiniti) yksinhuoltajaisäksi.

• • •

Aikanaan everstiksi ylennyt Lockjaw jäljittää, vangituttaa ja tapattaa Perfidian ja Bobin kaltaisia ammattivallankumouksellisia minkä ehtii. Joihinkin Kalifornian perämetsiin vetäytynyt pomminrakentaja -Bob on tarinoinut tyttärelleen muistoja omilta radikalismin ajoiltaan ja siinä sivussa ryypiskellyt ja pössytellyt aivonsa tohjoksi, mikä näkyy elokuvan juonessa pahimpina mahdollisina hetkinä, jolloin Bob ei muista radikaaliliikkeen salasanoja ja turvakämppien sijainteja.

• • •

DiCaprio pärjää muusipäisen ex-radikaalin roolissaan auttavan hyvin, muttei kuitenkaan nouse sellaisiin sekopäisyyden sfääreihin, jota Nick Nolte ilmensi Robert Redfordin ohjaamassa The Company You Keep -elokuvassa (2012). DiCaprio korostaa esittämänsä roolihahmon ymmärrystä isä-tytär -suhteen tärkeydestä. Sean Penn taas tekee pullistelevan everstinhahmonsa leveällä pensselillä vedettynä karikatyyrinä. Elokuva on viihdyttävimmillään seuratessaan eversti Lockjawn intomielistä pyrkimistä Christmas Adventurers’s Club -nimisen rasistisen salaseuran jäseneksi.

• • •

 Elokuva huipentuu ainutlaatuiseen takaa-ajokohtaukseen, jossa Willa Ferguson pakenee eversti Lockjawta, joka puolestaan pakenee omien rasistitoverien hänen peräänsä lähettämää murhamiestä, Tim Smithiä (John Hoogenakker). Muistettavan kohtauksesta tekee sen kuvauspaikka, eteläkalifornialaisen Anza-Borragon luonnonpuiston liepeillä loputtomasti kumpuileva vuoristotie, jonka jokaisen nyppylän alarinteeltä alkaa taas uusi nousu.

• • •

Elokuvaa katsoo mielikseen sen hallitun visuaalisen ilmeen takia. Elokuvasta näkee, että sen tekijät haluavat, että kuvissa pimeydestä pimeyskin on värikylläistä ja musta mustaa. Tämä voi kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta nykyisen digitaalisuuden mukanaan tuoman kuvaamisen helppouden ja nopeuden myötä on käynyt niin, monien elokuvien värisävyt kärsivät, mutta One Battle After Another näyttää kuvissaankin hyvältä, luonnolliselta ja klassiselta, koska se on valaistu fiksusti käyttäen luonnollisilta näyttäviä valonlähteitä.

• • •

 Anderson halusi kuvata elokuvan filmille, mikä lisää siihen roson ja elävyyden tuntua, koska siitä puuttuu digitaalisen kuvauksen tuoma ylitarkkuus. Anderson sai kuvaajansa Michael Baumanin käyttämään elokuvassa VistaVision -elokuvafilmiformaattia, mikä tuo kuvaan lisää kontrasteja ja korostaa katsojan mukanaolon tuntua. Tämä elokuva, jos mikä kannattaa nähdä isolta valkokankaalta.

One Battle After Another.

 Ohjaus ja käsikirjoitus: Paul Thomas Anderson, Thomas Pynchonin Vineland-romaanin inspiroimana.

Musiikki: Jonny Greenwood.

Pääosissa: Leonardo diCaprio, Sean Penn, Teyana Taylor, Chase Infiniti, Benicio del Toro.

Kesto: 2 h 42 min.

Ikäraja: 12.

Ensi-ilta: 26.9. 2025.

Avainsanat: KulttuurisodatOne Battle After AnotherPaul Thomas AndersonRadikalismiThomas PynchonVistaVision
JaaTweetLähetä
Edellinen artikkeli

Bloggari muuttaa taas

Seuraava artikkeli

Tanssii susien kanssa sen kertoo, näin länttä ei valloitettu

Artikkelit

Meluisa paahtoleipä ja tahtojen taistelu

Teksti: antti
1.5.2020
70

Koronakaranteeninkin aikana voi nauttia elokuvien tv-esityksistä. Kävi niin, että näin elokuvan, joka olikin minulle kuin uusi.

Lue lisääDetails
Seuraava artikkeli

Tanssii susien kanssa sen kertoo, näin länttä ei valloitettu

Unelmatehtaan varjossa — Antti Selkokari

  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
  • Tietosuojaseloste
antti.selkokari@netti.fi

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
  • Etusivu
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
  • Suoratoisto
  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot

© 2022 Antti Selkokari.