• Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
Francis Ford Coppolan viime töikseen täysin vapaasti tekemä suurelokuva Megalopolis
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari

Francis Ford Coppolan viime töikseen täysin vapaasti tekemä suurelokuva Megalopolis

27.9.2024
Artikkelit, Ensi-illat, Yleinen
57 Näyttökertaa
0 0

Tehtyään 1900-luvun neljä millä tahansa mittarilla tärkeimpiin kuuluvaa elokuvaa Nyt 85-vuotiaalla Coppolalla tuskin oli paineita elämänsä jälkipuolella tehtävistä elokuvista. Rahaakin hänellä on, eikä tarvetta miellyttää yhtään ketään. Täydellisempää vapautta tehdä mitä huvittaa on vaikea kuvitella. Ei liene yllätys, että Coppola on tehnyt mitä ilmeisimmin viimeisestä elokuvastaan kaikkea muuta kuin tavanomaisen, siinä ei ole juonta sanan yleisimmässä mielessä, hyvä jos henkilöitäkään.

• • •

Coppola on antanut elokuvalleen alaotsakkeen Faabeli. Wikipedia-määritelmän mukaan faabeli on vertauskuvallinen, yleensä moraalisen opetuksen sisältävä kertomus ihmisistä ja yhteiskunnasta. Koska Coppola ei ole voinut hylätä aivan kaikkia tarinankerronnan välineitä, niin hän  on tuonut Megalopolis-elokuvaan muutamia keskeisiä henkilöiksi kutsuttavia hiuksenohuesti piirrettyjä tyyppejä. Päähenkilön asemassa heistä on Adam Driverin esittämä Cesar Catilinaksi nimetty kaupunkisuunnittelija tai arkkitehti. Ammatit ja niiden nimekkeet ovat vain viitteellisiä, kuten kovin moni muukin asia tässä elokuvassa. Catilinan kohdalla työ tarkoittaa valtaa suunnitella sitä, millaiseksi hänen New Rome -nimellä kutsuttu kotikaupunkinsa muotoutuu.

• • •

Oleellinen osa Megalopolisia on se, kuinka se rinnastaa nykyiset Yhdysvallat antiikin Roomaan.  Ajatus on, että Yhdysvallat on uusi Roomaksi kutsuttu maailmanvalta, jonka pääkaupunki on kovasti New Yorkin näköinen New Rome. Megalopolisin Catilinan ansioihin kuuluu ihmeellisten ominaisuuksien uuden aineen megalonin keksiminen. Hänen vastustajiinsa kuuluu kaupungin pormestari Cicero (Giancarlo Esposito). Heidän vastakkaisia pyrkimyksiään rahoittaa Jon Voightin esittämä rehentelevä rikas Crassus, joka on liki Trumpin irvikuva. Rahakkaiden ja vallakkaiden seurapiiriin, jonka ympärillä Megalopolisin niin sanotun juonen vähäiset tapahtumat pyörivät kuuluu myös Nathalie Emmanuelin esittämä Julia Cicero, josta tulee myös Catilinan mielitietty.  Oikeilta antiikin Rooman merkkihenkilöiltä pöllityt nimet vain naurattaisivat, elleivät ne olisi viedä harhaan. Elokuvassa puhutaan muutenkin englantia ja latinaa sekaisin miten sattuu. Vatteet  ovat milloin nykyaikaa, milloin antiikin toogia. Hilpeä sillisalaatti jatkuu arkkitehtuurissakin.

• • •

Jotta tapahtumat saataisiin muistuttamaan amerikkalaista high school -draamaa, mukana on enemmänkin ns. nuorisoa ja henkilöihin kuuluu myös Shia LaBeoufin esittämä Clodio Pulcher, jonka rooli on säheltää kulmakarvat ajeltuina ja turvata itselleen kunnon siivu Crassus-isoisän omaisuudesta. Kaikkea selostaa päivystävä reportteri Vow Platinum (Aubrey Plaza). Jo elokuvansa alussa Coppola on pultannut elokuvalleen ylevän tehtävän aikalaiskronikoitsijana, joka likimain reaaliajassa kertoo meille kaikkien antiikin suurten historioitsijoiden tavoin, miten kaikki imperiumit väistämättä sortuvat. Yhdysvalloille Coppola ennustaa elokuvallaan loppua hillittömän ahneuden ja hedonismin tähden aivan kuten sille oikealle Roomallekin hänen mukaansa kävi.

• • •

Pidän Coppolan vilpittömästä yrityksestä hahmottaa maailman ja oman maansa tilannetta. Mutta kun elokuva jyrää Rooma-metaforaansa toisteisesti läpi elokuvan sille käy niin kuin kikkailulle käy: Se väsyy. Elokuvassa on paljon jylhästi lausuttuja synkeitä ennustuksia tyyliä: ”Jokainen imperiumi kuolee kun sen asukkaat menettävät uskonsa siihen.” Paljon kuullaan myös amerikkalaiseen ekseptionalistiseen itseymmärrykseen kuuluvia ideoita halki elokuvan, kuten ”Loistava kaupunki kukkulalla.” Kerronnallisesti tästä puuttuu tarina, sillä kyseessä on pitkä ketju vinjettejä. Unenomainen virtaavuus voi synnyttää mielikuvan tajunnanvirtamaisesta poukkoilusta. Megalopolisia on katsottava vakavana yrityksenä haluta sanoa jotain meille, jälkimaailmalle ennen kuin on myöhäistä. Se, että hän tekee sen jonkin muun kuin tavanomaisen juonielokuvan tapaan sehän on vain kunnioitettavaa.

Megalopolis.

Ohjaus ja käsikirjoitus: Francis Ford Coppola.

Kuvaus: Mihai Malamare jr.

Musiikki: Osvaldo Golijov.

Rooleissa: Adam Driver, Giancarlo Esposito, Nathalie Emmanuel, Shia LaBeouf, Jon Voight, Aubrey Plaza, Laurence Fishburne.

Kesto: 2 h 18 min.

Ikäraja: 16.

 Ensi-ilta: 27.9. 2024

Avainsanat: Antiikin Rooma metaforanaFrancis Ford CoppolaMegalopolis
JaaTweetLähetä
Edellinen artikkeli

Korealaiselokuva Parasitessa nähdään, kuinka vähävaraiset huijaavat itsensä yläluokkaan

Seuraava artikkeli

Punainen taivas loimottaa horisontissa käskien kiiruhtamaan pois tragedian tieltä

Artikkelit

Kummisetä-trilogia teki tekijöistään tähtiä ja jätti kestävän vaikutuksen elokuviin ja tv-sarjoihin

Teksti: antti
5.1.2024
81

Joulunpyhiin perhepiirissä sattunut Kummisetä-trilogian intensiivinen katselurupeama nostatti mietteitä.

Lue lisääDetails
Seuraava artikkeli

Punainen taivas loimottaa horisontissa käskien kiiruhtamaan pois tragedian tieltä

Unelmatehtaan varjossa — Antti Selkokari

  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
  • Tietosuojaseloste
antti.selkokari@netti.fi

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
  • Etusivu
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
  • Suoratoisto
  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot

© 2022 Antti Selkokari.