Sisu on väkivaltainen fantasia yksinäisestä miessankarista sodan hävittämän Lapin maisemissa. Alussa on mies, Aatami Korpi, jolta sota on vienyt perheen ja muun elämän. Hän elelee seuranaan vain hevonen ja koira ja purkaa tarmoaan kullankaivuuseen Lapissa. Vaskooli ja kullanhuuhdonta saavat antaa tilaa totiselle louhinnalle emäsuonen löytyessä.
• • •
Aatami vippaa kultaa laukkuun ja aloittaa taipaleen kohti Rovaniemeä rahastaakseen saaliinsa. Vastaan tulee vetäytyvä Natsi-Saksan sotilaiden joukko, joka päättää viedä Aatamin kultakimpaleet tajutakseen liian myöhään, ettei tätä suomalaista olisi pitänyt suututtaa. Norjalaisnäyttelijä Aksel Hennien esittämä saksalaissotilaiden joukkueenjohtaja Brunon miehet ovat tehdä selvää Aatamista. Yhteenotto johtaa takaa-ajon alkamiseen. Aatami jatkaa kohti tavoitettaan natsisotilaiden seuratessa. Aatamin ja natsien välillä leimahtaa toistuvasti yhteenottoja, joista huomaa, ettäohjaaja-käsikirjoittaja Jalmari Helanderin pyrkimys on kerta kerralta ylittää itsensä siinä, miten kekseliäästi Aatami jälleen päihittää roistot. Tullaan tilanteeseen, jossa suomalainen sotilas on kasvanut legendan mittaiseksi pelon aiheeksi, onhan hän neuvostosotilaidenkin pelkäämä kommando, joka ei vain suostu kuolemaan.
• • •
Elokuva on parhaimmillaan alkupuolellaan, jossa on useita puheettomia kohtauksia. Onhan päähenkilö Jorma Tommilalla kasvot, joista yksi kuva korvaa kymmeniä sivuja puhetta. Sisu on jaoteltu puoleen tusinaan lukuun, jotka ovat saaneet sellaisia otsikoita kuin miinakenttä, legenda, poltettu maa ja tupenrapinat. Kaikki elokuvan ”luvuista” on omalla tavallaan hyvin rakennettuja pienoisdraamoja, joissa jännitteiden kasvu purkautuu vapauttavaan väkivaltaan. Jaksottelu noin kymmenminuuttisiin osuuksiin pätkii elokuvan jännitettä pahasti. Aivan kuin Helander ei hallitsisi yhtenäisen, kokopitkän elokuvan tarinan kaarta. Helander ikään kuin treenasi Rare Exports -esikoiselokuvaansa (2010) varten tekemällä aiheesta lyhyitä elokuvia. Episodinen rakenne on jäänyt Helanderin kerrontatavaksi myös pitkissä elokuvissa.
• • •
Sisun juoni vie tarinan halki sotatantereena toimineen hävitetyn Lapin, jonka maisemista kuvaaja Kjell Lagerroos saa irti niitä arkkityyppisestä lännenelokuvasta muistuttavia tehoja, joita Helander lienee toivonutkin. Nautittavinta Sisussa on lakonisuus. Sisu on hölmö, yksinuottinen elokuva ja omassa lajissaan onnistunut. Se on maailman paras korkeajännityselokuva, luultavasti siksi että muita korkkarielokuvia ei ole tehty. Sisu lähenee tyylillisesti Chuck Jonesin väkivaltaisia piirrettyjä, kuten Kelju K. Kojootin ja maantiekiitäjän ikuista taistoa.
• • •
Sisu tursuaa uhoa, uhoa ja perkelettä, jota sanaa ei ikävä kyllä englanninkielisessä elokuvassa kuulla. Hassua on, että elokuvan saksalaisetkin puhuvat englantia. Populaarikulttuurin postimerkkeilijät ovat jo vetäneet porot nokkiinsa siitä, että elokuvassa on käytetty saksalaisjoukkojen tankkina neuvostoliittolaista T55 -panssarivaunua, eikä saksalaisten kalustossa muutenkaan ole noudatettu yksityiskohtaisinta historiallista tarkkuutta. Mutta Nuorgamissa kuvatun elokuvan maisemat sentään näyttävät uskottavasti Lapilta.
• • •
Sisu kuuluu hengeltään samaan jatkumoon kuin Helanderin esikoiselokuva, Rare Exports (2010). Molemmissa elokuvissa karvainen miehenturjake pelastaa itsensä lisäksi kaiken muunkin. Sisu, sehän on ainutlaatuinen suomalaisuus, sana jota väitetään olevan mahdotonta kääntää. Elokuva käyttää polttoaineenaan sitä uhoavaa varmuutta, jonka vallassa suomalaiset uskovat olevansa täydellisen omalaatuisia, jollaisia ei maailmasta löydy muita. Aivan kuten 1970-lukulaisessa ironiseksi tarkoitetussa, mutta siinä epäonnistuneessa iskelmässä laulettiin: ” Hakkaa päälle Suomen poika, ettei meitä toiset voita.” Elokuvan väkivalta on hyvin sarjakuvamaista, yksiselitteistä roistojen listimisen viihdyttävyyteen perustuvaa ja sellaisena slapstick-komiikkaa.
Sisu.
Ohjaus ja käsikirjoitus: Jalmari Helander.
Kuvaus: Kjell Lagerroos.
Rooleissa: Jorma Tommila, Aksel Hennie, Jack Doolan, Onni Tommila, Mimosa Willamo.
Kesto: 1 h 32 min.
Ikäraja: 16.
Ensi-ilta: 27.1.2023.