• Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
 Vangitsevampaa elokuvaa miehestä puhumassa yksin huoneessa puhelimeen  ei ole
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari

 Vangitsevampaa elokuvaa miehestä puhumassa yksin huoneessa puhelimeen  ei ole

9.5.2019
Festivaalijutut, Haastattelut
579 Näyttökertaa
1 0

Tanskalaiselokuva The Guilty oli yksi vuoden 2018 kouraisevimpia draamoja, jopa niin vangitseva että oikeampaa olisi puhua jännityselokuvasta. Siinä kuvataan hälytyskeskuksen työntekijän, Asger Holmin pitkää työvuoroa. Sen aikana  Holm joutuu puhumaan surkuhupaisiltakin kuulostavien tapausten kanssa, kunnes tulee soitto, joka sähköistää ilmapiirin ja elokuvan. Hälytysnumeroon soittaa ahdistuneelta kuulostava naishenkilö Iben, jonka äänestä puhelun vastaanottanut Asger päättelee hänen olevan autossa matkalla jonnekin ja joutuneen siepatuksi. Neuvoteltuaan keskuksen muiden työntekijöiden kanssa Asger järjestää  Ibenin auton seurannan. Tilanteen paineisuutta lisää sekin, että Ibenin yksin kotona oleva lapsi soittaa kesken kaiken.  Elokuvan vaikuttavuutta lisää sekin, että kaikki on puhetta puhelimessa, joten katsoja kuvittelee puheessa kuvatun mielessään. The Guilty esitetään Espoo Ciné -festivaalin ohjelmistossa osana festivaalin EFA- elokuvien sarjaa.

• • •

Elokuvan pääosaa esittävä Jakob Cedergren puhuu haastattelussa taiteellisen vapauden antamista mahdollisuuksista ja skandinaavisesta identiteetistään.

– The Guiltyn kaltaista elokuvaa ei voisi tehdä kovin helposti muualla kuin Tanskassa, sillä missä muualla menisi läpi idea puolitoistatuntisesta elokuvasta jossa mies istuu huoneessa puhumassa?

Cedergren kehuu ohjaajaansa Gustav Molleriä siitä, että sai pitkän valmistautumisajan rooliin ja että sai tutustua käsikirjoitukseen viisi kuukautta ennen kuvausten alkua.

– Kuvaukset tehtiin kronologisessa järjestyksessä eli kaikki puhe oli kuin suorana tallennettua, Cedergren ihastelee kuvaustilanteen autenttisuuden tuntua.

-Minulla oli tämän roolin kannalta   ammatillisesti paras mahdollinen  tilanne, mikä kyllä auttoi tuomaan rooliin uskottavuutta, Cedergren valaisee roolityön taustoja.

-Itse uskoin niin vahvasti elokuvan ideaan ja koko konseptiin että siitäkin sai hyvää tukea rooliin omistautumiselle.

-Käsikirjoittajat Gustav Möller ja Emile Nygaard Albertsen saivat idean Youtubessa näkemästään klipistä. He kävivät kirjoitustyötään varten tutustumassa aidon hälytyskeskuksen arkeen. Ja saivat selville, että siinä keskuksessa työskenteli poliiseja joita heidän pomonsa uhkaili takaisin ulkotöihin joutumisella elleivät he toimisi ohjeiden mukaan. Möller ja Albertsen rakensivat fiktion kaiken kuulemansa päälle.

– Pääsin itsekin tekemään saman visiitin ja siitä oli rooliin valmistautumisessa paljon hyötyä.

  • • •

Elokuvasta näkyy, että  hiuksianostattavan jännittävän elokuvan tekemiseen ei tarvita kovin paljoa. On vain mies ja puhelin suljetussa huoneessa ja punainen lamppu sekä käsikirjoitus.

-On hämmästyttävää että tämä on käytännössä koko työryhmän, paitsi minun, ensimmäinen elokuva. Kaikki muut tulivat suoraan elokuvakoulusta.

Cedergren on ymmärrettävästi tohkeissaan elokuvan saamasta vastaanotosta. Saihan se yleisöpalkinnon Sundancessa ja kaikilla festivaaleilla missä se on näytetty se on noussut puheenaiheeksi. Cedergrenille itselleen on ollut palkitsevinta tavata katsojia ja keskustella heidän kanssaan.

-Olen todella ylpeä saatuani näytellä tässä elokuvassa. Leffan tuottanutuusi tuotantoyhtiö Spring on saanut The Guiltystä upean aloituksen. Se on mahtavaa! Cedergren intoutuu.

-Jostain syystä poliisirooleja on kovin paljon tarjolla, toteaa Cedergren, joka tunnetaan Suomessa parhaiten osastaan tv-sarjassa  Murha Sandhamnissa.

Tukholman saariston pullantuoksuisella kesähuvilasaarella sattuu yllättävän paljon  murhia ja muita rötöksiä, joita  Cedergrenin esittämä poliisi Thomas rientää selvittämään.

-On alkanut tuntua että poliisia on saanut näytellä koko lailla tarpeeksi. Toivon vain, että  tarjolle tulevissa rooleissa, poliisirooleissa ja muissakin olisi  vaihtelua. Murha Sandhamnissa -sarjasta Cedergren ei tahdo paljon sanoa muuta kuin  että  häntä ei enää kiehdo näytellä sarjassa jota kestänyt liki kymmenen vuotta.

-Onhan se outoa, että niin mainio työryhmä jaksaa jatkaa vuodesta toiseen, ehkä idyllinen kuvauspaikka houkuttelee aina uudestaan.

• • •

 Teatterissa näytteleminen kiinnostaa Cedergreniä edelleen, hän harmittelee että sen yhdistäminen elokuva- ja tv-näyttelijän töihin on niin vaikeaa.

-Pitäisi aina tietää  kaikki projektinsa vuodeksi etukäteen. Kööpenhaminassa saattaa tulla muutamia teatteritöitä vielä  piankin, sanoo aikaansa Tukholman ja Kööpenhaminan välillä jakava Cedergren.

-En osaa sanoa olenko enemmän ruotsalainen vai tanskalainen. Muutin Kööpenhaminaan 6-vuotiaana, puhun kumpaakin kieltä, ruotsia ja tanskaa sujuvasti. Cedergren sanoo muutenkin tuntevansa Skandinavian kodikseen.

– Tanskalaista minussa on sosiaalisuus, se kaveri joka tykkää olla kavereiden kesken. Se sopii hyvin yhteen yksityisyyteensä vetäytyvän ruotsalaisen kanssa, Cedergren naurahtaa.

  •  Isyyslomaltaan The Guilty -elokuvaa promotoimaan livistänyt Cedergren  antoi tämän haastattelun  Sevillassa Euroopan elokuva-akatemia EFA:n palkintogaalaa yhteydessä joulukuussa 2018.

The Guilty-elokuvan voi nähdä Espoo Cinéssä  torstaina 9.5. Tapiolan kulttuurikeskuksen Tapiola-salissa klo. 21.15.

 

Avainsanat: Espoo Ciné 2019European Film Academy 2018Jakob CedergrenThe Guilty
JaaTweetLähetä
Edellinen artikkeli

Kosminen yksinäisyys ei ole koskaan näyttänyt yhtä hyvältä

Seuraava artikkeli

 Kuka onkaan uhri ja kuka ei?

Festivaalijutut

 Kuka onkaan uhri ja kuka ei?

Teksti: antti
9.5.2019
37

Sofia on hieno, rohkea elokuva marokkolaisesta yhteiskunnasta, kulttuurisesta voimasta, hyväksikäytöstä ja teiniraskaudesta. Nyt se on nähtävillä Espoo Ciné -elokuvafestivaalilla.

Lue lisääDetails
Artikkelit

Kosminen yksinäisyys ei ole koskaan näyttänyt yhtä hyvältä

Teksti: antti
7.5.2019
691

Harry Martinsonin Nobel-palkittuun runokokoelmaan perustuva ruotsalainen tieteiselokuva Aniara on vuoden Espoo Cinén ohjelmiston älyllinen ja esteettinen helmi.

Lue lisääDetails
Seuraava artikkeli

 Kuka onkaan uhri ja kuka ei?

Unelmatehtaan varjossa — Antti Selkokari

  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
  • Tietosuojaseloste
antti.selkokari@netti.fi

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
  • Etusivu
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
  • Suoratoisto
  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot

© 2022 Antti Selkokari.