Kohtauksia eräällä saarella -elokuvan ohjaaja-käsikirjoittaja Mia Hansen-Løve, jonka viimeksi Suomessa nähty elokuva Tämän jälkeen (2016) kertoi niistä vaikeuksista, joihin paljon päänsä sisällä viihtyvä ihminen voi joutua päädyttyään umpikujaan joko työssään tai elämässään. Uuden elokuvan päähenkilöt ovat pariskunta, Tony (Tim Roth), parin tunnetumpi osapuoli on elokuvaohjaaja, joka on saapunut gotlantilaiselle Fårön saarelle esiintymään elokuviensa esityksen yhteydessä, hän pitää master classin, vastaa yleisön kysymyksiin, poseeraa selfieissä ja jakelee nimikirjoituksia. Hänen puolisonsa Chris (Vicky Krieps) ponnistelee elokuvansa käsikirjoituksen parissa. He ovat tulleet saarelle keskittyäkseen rauhallisella saarella täydellisesti kirjoittamiseen. Heidän yhteinen tyttärensä on jäänyt kotiin New Yorkiin.
• • •
Ruotsalainen elokuvataiteen jättiläinen, ohjaaja Ingmar Bergman asui Fåröllä vuodesta 1965 aina kuolemaansa 2007 saakka. Fårö oli vuosia Bergmanin kotisaari. Siellä hän teki muutamia tunnetuimpia elokuviaan, kuten Kuin kuvastimessa (1961), Persona – naisen naamio (1966) ja Suden hetki (1968). Fårön saareen oletetusti tiivistyy paljon Bergmanin ja hänen elokuviensa olemuksesta. Karu, osin paljas saari ei anna mahdollisuuksia piiloutua tai esiintyä hienompana kuin on. Siihen nähden on surkuhupaisaa, millainen bisnes Bergman-turismista on saarelle tullut. On paljon ihmisiä, jotka matkailevat nähdäkseen paikan, missä Bergman eli, työskenteli ja piti monia vaimojaan ja rakastajattariaan.
• • •
Kirjoittamisen sujumista odotellessa Tonylle ja Chrisille valkenee myös vähemmän miellyttäviä seikkoja itsestään ja toisistaan. Tämä on elokuvan pintatarina, jonka alla kulkee toinen, pääjuonen kanssa resonoiva tarina, joka on kuin elokuva elokuvassa. Siinä nuori ohjaaja Amy (Mia Wasikowska) tulee saarelle erään ystävänsä häihin ja samalla tapaa entisen pitkäaikaisen ihastuksensa. Asioita mutkistaa se, että heillä on kummallakin tahollaan oma elämänsä ja sitoutuneet suhteensa.
• • •
Näyttäisi siltä, että Amy ja hänen romanssinsa ovat elokuvaansa kirjoittavan Chrisin luomuksia, osa tarinaa, jota Tonyn pitäisi kommentoida. Mutta Hansen-Løve on tehnyt elokuvansa niin ilmavaksi, että se saa pohtimaan elävätkö Chris ja Amy rinnakkaisissa todellisuuksissa. Siinä vaiheessa, kun Amyn ja Chrisin vaatteita ja esineitä ilmaantuvat ns. vääriin kertomuksiin, on jo pakko pohtia kuka on kenenkin heijastumaa. Oman vinhan kierteensä elokuvaan antaa tieto siitä, että Hansen-Løvellä itsellään oli pitkäaikainen suhde ranskalaisen ohjaajan Olivier Assayasin kanssa.
- • •
Hansen-Løven taitoa on saada katsojansa pohtimaan, miten helposti ihmisistä tulee omien elämiensä sivuhenkilöitä. Hansen-Løve ei alleviivaa, vaan jättää elokuvansa pienillä eleillä ja lähes huomaamattomilla näkökulman vaihdoksilla kerrotuksi tarinaksi. Sen katsottuaan huomaa miettivänsä moneen kertaan, miten tämä oikein tehtiin. Ihan niin mestarillinen tämä ei ole mitä oli tekijänsä edellinen elokuva, Tämän jälkeen (2016). Kohtauksia eräältä saarelta katselee ihmisiään, etupäässä taiteilijoita, pusertamassa luovuuttaan esiin. Siitä huolimatta, että tapahtumapaikkana on Bergmaniin henkilöityvä saari hänen kunnioittamisensa ei tukehduta koko elokuvaa, päinvastoin, yhden ihmisensä suulla elokuva ja sen ihmiset ilmaisevat tuskastuneen kyllästymisensä ruotsalaismestariin. Sen sanominen ääneen tuo elokuvaan ilmaa juuri oikealla hetkellä.
Kohtauksia eräältä saarelta
Ohjaus ja käsikirjoitus: Mia Hansen-Løwe.
Kuvaus: Denis Lenoir.
Pääosissa: Vicky Krieps, Tim Roth, Grace Delerue, Mia Wasikowska, Anders Danielsen Lie, Stig Björkman.
Ikäraja: 7
Kesto: 1 h 52 min.
Ensi-ilta: 18.2. 2022.
Kohtauksia eräältä saarelta on poistunut elokuvateatterien normaaliohjelmistoista ja on enää nähtävissä vain uusintaesityksissä tai erikoisohjelmistoissa. Elokuvan saapumisesta suoratoistoesityksiin ei ole tietoa.