Tapahtuipa kuvitteellisessa Hrafnseyn saarivaltakunnassa vuonna 895: kuningas Aurvandil (Ethan Hawke) palaa sodasta kotiin tullakseen velipuolensa Fjölnirin (Claes Bang) murhaamaksi. Murhaa ja äitinsä, kuningatar Gudrunin (Nicole Kidman) ryöstöä lankonsa puolisoksi todistaa murhatun kuninkaan poikalapsi Amleth (Oscar Novak). Isän kuoleman kostosta, äidin pelastamisesta ja Fjölnirin tappamisesta tulee miehuusikäisen Amlethin (Alexander Skarsgård) mantra ja motto. Prinssi kasvattaa itsensä berserkkimäiseen taisteluun menemisen jatkuvaan raivotilaan.

• • •

Rusien maata ryöstelevä ja hävittävä Amleth päätyy soluttautumaan orjiksi myytävien sotavankien joukkoon päästäkseen kostamaan sedälleen. Amlethin mukaan tulee ” Koivikon Olgaksi” esittäytyvä vaalea slaavinainen (Anya Taylor-Joy). Kostoretkestä tulee pitkä ja vitkas. The Northmanin miespäähenkilöiden ärinästä ja yleisestä tunnelmasta voi tulla mieleen toisiakin viime vuosikymmenten yksitotisia elokuvantekijöitä, päällimmäisinä Zack Snyder sekä Frank Miller, jonka elokuvat 300 ja muut supersankarileffat olivat tasan yhtä ylivakavia. The Northman-elokuvaa ei voi täysin kutsua uudeksi versioksi Shakespearen Hamletista, vaan ennemmin ehkä ennustukseksi, koska The Northman tapahtuu 890-luvulla, kun taas Shakespeare sijoitti Hamlet-näytelmänsä tapahtumaan myöhäiskeskiajalla 1300-1400-luvuilla.

• • •

Asia sinänsä on, että Shakepeare pölli Hamletin juonikuvion tanskalaisen historioitsijan Saxo Grammaticusin kirjoittamasta historiateoksesta Gesta Danorum. Eggersin viikinkisaagasta näkyy, että kansatieteellistä tarkkuutta on harrastettu nippelintarkasti. Leffan kerronta on niin laiskaa, että sitä katsellessa tympääntyy hitauteen, jolla elokuva jää ihastelemaan itseään ja lavasteitaan. Eggers on haastatteluissaan kertonut, miten hän pikkupoikana kyllä rakasti sarjakuvia, siinä kuin kuka tahansa, mutta hän vieroittui sarjakuvista sen jälkeen, kun hänen vanhempiensa ystäviin kuulunut taidemaalari Hyman Bloom oli lahjoittanut Robertille kirjan, joka sisälsi kuvia keskiaikaisten saksalaisten graafikoiden, Albrecht Dürerin ja Martin Schongauerin puupiirroksista. Marvel-tarinoilla ei sen koommin ollut Eggersille merkitystä.Eggersin 1600-luvun Uuden Englannin uudisasukkaiden elämään sijoittuneessa The Witch -elokuvassa (2016) on nähty, miten Robert Eggers tahtoo luoda maailman, jonka ihmisille taikuus tai yliluonnollisuus on totta.Eggersin hanakkuudesta tarttua kulttuurihistoriallisesti kiinnostaviin projekteihin kertoo se, että hänen oli tiettävästi määrä alkaa kuvata uusintaversiota F. W. Murnaun klassisesta vampyyrielokuvasta Nosferatu (1922). Työ peruuntui yhden tärkeistä näyttelijöistä vetäydyttyä hankkeesta.

• • •

The Northmanissa on paljon teknistä taituruutta, etenkin kuvauksessa. Sitä ei saada sellaiseen käyttöön, missä se hyödyttäisi elokuvaa kokonaisuutena. Yksittäisinä suorituksina elokuvaa voi arvostaa hyvinkin paljon, mutta kokonaistaideteoksena ei. Eggers ja hänen vakiokuvaajansa Jarin Blaschke välttelevät valtavirtatuotantojen tapaa kuvata kaikki mahdollinen niin monesta eri kulmasta ja runsaasti lähikuvia sekä käsivarakameroilla ja eri kameraryhmillä. Eggers ja Blaschke panevat kaiken peliin suosimalla elokuvan kuvaamista yhdellä kameralla. Tällainen eräänlainen ”yksisilmäisyys” johtaa ohjaajan ja kuvaajan suurempaan valtaan elokuvan lopullisessa sisällössä. Kun on vain yhdellä kameralla, yhdestä tietystä suunnasta otettuja kuvia, on vain yhden näkemyksen mukaisia kuvia, jotka voi yhdistää toisiinsa vain yhdellä tietyllä tavalla Se näkyy The Northmanissa, eikä aina niin hyvänä asiana. Yhden ainoan taiteellisen vision näin yksipuolinen suosiminen johtaa elokuvan visuaaliseen köyhyyteen ja tiettyyn hapenpuutteeseen.

• • •

On varsin hämmentävää havaita se määrä kansatieteellistä ja historiallista asiantuntemusta, joka elokuvaan on käytetty. On arkeologia Uppsalan yliopistosta sekä islantilaisen kirjallisuustieteilijä ja keskiaikatutkija Jóhanna Katrín Friðriksdóttirin kaltaisia erikoisasiantuntijoita. Tämä kaikki perinpohjainen paneutuminen ei kuitenkaan tee elokuvasta yhtään parempaa. Taiteellisesti kiinnostavinta elokuvassa on se, että islantilainen runoilija ja kirjailija Sjón on osallistunut The Northmanin käsikirjoituksen tekemiseen. Hänen kädenjälkeään oli mukana myös Lars von Trierin Dancer in the Dark -elokuvassa (2000). Eggers ja Sjón yrittävät nähdä elokuvallaan kristinuskoa edeltävään aikaan, jolloin nykymaailmaan johtava sivistys ei ollut vielä levittäytynyt kaikkialle.

The Northman.

Ohjaus: Robert Eggers.

Käsikirjoitus: Robert Eggers & Sjón.

Kuvaus: Jarin Blaschke.

Pääosissa: Alexander Skarsgård, Claes Bang, Anya Taylor-Joy, Nicole Kidman, Gustav Lindh.

Kesto; 2 h 17 min.

Ikäraja: 16.

Ensi-ilta: 22.4.2022.