• Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
Veri ja verenperintö johtavat Almodóvarin melodraaman kohtaamaan Espanjan poliittisen historian
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari

Veri ja verenperintö johtavat Almodóvarin melodraaman kohtaamaan Espanjan poliittisen historian

25.3.2022
Artikkelit, Ensi-illat
71 Näyttökertaa
0 0

Espanjalaisohjaaja Pedro Almodóvar ei ole suinkaan ensimmäistä kertaa tehnyt elokuvaa äitiydestä, onhan yksi hänen menestyneimmistä elokuvistaan nimeltäänkin Kaikki äidistäni (1999). Äitejä on riittänyt hänen muissa elokuvissaankin, Äiti on ollut merkittävä hahmo elokuvissa Volver (2006), Julieta (2016) ja Kärsimys ja kunnia (2019). Rinnakkaiset äidit -elokuvan keskushenkilö Janis (Penelope Cruz) elää menestyvänä valokuvaajana Madridissa.

• • •

 Erään kuvauskeikan yhteydessä Jamis ihastuu komeaan oikeuslääketieteen antropologiin Arturoon (Israel Elejalde) ja siitä silmänräpäyksestä, jolloin he ovat sängyssä elokuva loikkaa synnytyssairaalaan missä Janis tepastelee vatsa pystyssä. Hän saa huonekaverikseen Milena Smitin esittämän teiniäidin, Anan. Hänkään ei ollut suunnitellut raskauttaan. Äitiytensä yhdistämien naisten elämän rinnakkaisuus jatkuu elokuvassa kuin omana tarinajuonteenaan. Sen myötä elokuvaan astuu mukaan tiedonjano, halu saada tietää perintötekijöiden kertoma totuus. Se toimii siltana elokuvan vahvaan sivuteemaan Espanjan sisällissodasta.

• • •

En aina oikein ymmärrä heitä, jotka moittivat viime vuosien Almodóvar-elokuvia liiasta saippuasarjamaisuudesta. Tässä kohtaa puhun suulla suuremmalla ja siteeraan Helsingin Sanomien edesmennyttä elokuvakriitiikkoa Helena Ylästä hänen arvostellessaan Almodóvarin Kaikki äidistäni elokuvan vuonna 1999:  ”Melodraama sinänsä ei ole mikään itseisarvo, sillä onhan se eräänlainen dramaturgian tuhlari ja lavea tie, jota ryöstöviljellään päivittäin television saippuasarjoissa. Mutta Pedro Almodóvarille se sopii. Sitä kautta hän saa loistavasti äänensä kuuluville. Paisuteltujen tilanteiden kautta ja isosti itseään ilmaisevien henkilöiden avulla hän pystyy murtamaan sivistyneen käytöksen pakkopaidan ja näyttämään ainakin vilahduksen ihmisten sisintä.”

• • •

En aina ymmärrä sitäkään puhetta, jossa Almodóvaria morkataan keskiluokkaistuneeksi pehmenneeksi viihdyttäjäksi, joka teki parhaat elokuvansa kohta vuosikymmeniä sitten. Miksi kukaan haluaisi olla koko ikänsä samanlainen kuin oli joskus nuorena? Moitteet viihdyttämisestä kohdistunevat lähinnä Almodóvarin elokuvaohjaajan taitoihin, siihen että hän kertoo tarinoitaan niin hyvin, taidokkaasti ja kauniisti. Sanoin jo tekijän edellisen, Kärsimys ja kunnia -elokuvan (2019) kohdalla: ” Elokuvaa katselee kuin ammattinsa osaavan muusikon tai taiteilijan esitystä ilman että varsinaista uutta tarvitseekaan tulla esiin. Taiteilijan taito vie mennessään niin hyvin. Katsomossa voi rentoutua ja antaa kerrotun tarinan viedä.” Almodóvarin tyypillisyyksiä on myös värienkäyttö. Punaisen vahva sävy toistuu niin paljon kuvasta kuvaan, ettei se voi olla sattumaa. Se on myös veren ja sitä kautta päähenkilöiden verenperinnön ja myös Espanjan verisen historian väri.

• • •

 Rinnakkaiset äidit on elokuva, jossa Almodóvar, jos mahdollista, entistäkin voimakkaammin painottaa suku- ja perheyhteyden merkitystä. Hän ei ole aiemmin yhtä voimakkaasti nostanut esiin Espanjan sisällissodan jo paikoin unohtunutta historiaa.  Syy tehdä niin käy ilmi suoraan elokuvasta, sillä yksi elokuvan päähenkilöistä on sukupolvea, joka ei tiedä, tai jolle ei ole kerrottu perusasioitakaan Espanjan sisällissodasta. Elokuvassa avataan yhden päähenkilön suvun kotikylän liepeiltä joukkohauta, jotta omaiset pääsisivät varmuuteen siitä, missä heidän sukulaistensa jäänteet ovat.

Rinnakkaiset äidit

Ohjaus ja käsikirjoitus: Pedro Almodóvar.

Kuvaus: José Luis Alcaine.

Musiikki: Alberto Iglesias.

Pääosissa: Penelope Cruz, Milena Smit, Israel Elejalde, Aitana Sánchez-Gijón.

Kesto: 2 h 3 min.

Ikäraja: 12.

Ensi-ilta: 4.3. 2022.

 

Avainsanat: Eapanjalainen elokuvaMelodraamaPedro AlmodovarPenelope CruzRinnakkaiset äidit
JaaTweetLähetä
Edellinen artikkeli

Spencer-elokuvassa voi nähdä prinsessa Dianan tosia ja kuviteltuja kärsimyksiä Kristen Stewartin esittämänä

Seuraava artikkeli

Nelituntisen klassikkoelokuvan, Arabian Lawrencen selittämättömältä tuntuva hohde pysyy aina vain

Artikkelit

Almodovarin The Room Next Door kysyy meiltä, miten olla läsnä toisen kuoleman hetkellä

Teksti: antti
10.1.2025
214

Jos haluaa nähdä Pedro Almodovarin The Room Next Door -elokuvan elokuvateatterissa on jo kiire, sillä nyt on menossa viimeinen esitysviikko.

Lue lisääDetails
No Merchandising. Editorial Use Only. No Book Cover Usage
Mandatory Credit: Photo by Courtesy Everett Collection/REX (2067097a)
AMADEUS, Tom Hulce, 1984
AMADEUS, Tom Hulce, 1984
Artikkelit

Miloš Formanin korea Amadeus-elokuva tuotiin nähtäville entisöitynä, kolmetuntisena ja epäilyttävänä versiona

Teksti: antti
4.12.2024
39

Elokuvakriitikko marmattaa Amadeus-elokuvan mm. puutteellisesta faktantarkistuksesta.

Lue lisääDetails
Seuraava artikkeli

Nelituntisen klassikkoelokuvan, Arabian Lawrencen selittämättömältä tuntuva hohde pysyy aina vain

Unelmatehtaan varjossa — Antti Selkokari

  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
  • Tietosuojaseloste
antti.selkokari@netti.fi

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
  • Etusivu
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
  • Suoratoisto
  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot

© 2022 Antti Selkokari.