• Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari
 Has Fallen -elokuvasarjan viimeisin päivitys kääntää katseen päähenkilöönsä ja Amerikkaan itseensä
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Suoratoisto
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
Unelmatehtaan varjossa - Antti Selkokari

 Has Fallen -elokuvasarjan viimeisin päivitys kääntää katseen päähenkilöönsä ja Amerikkaan itseensä

23.8.2019
Artikkelit, Ensi-illat
75 Näyttökertaa
0 0

Elokuvasarjan aiemmat osat ovat hyödyntäneet eksoottisia pohjoiskorealaisia terroristeja ja taivastelleet Euroopan kaikkinaista vaarallisuutta amerikkalaisille, mikä loogisesti johtikin siihen, että sarjan edellisessä osassa Lontoon keskusta tuhottiin hiekkaläjiksi. Sarjan viimeisimmässä osassa Angel Has Fallen kaikki tarpeellinen on kotikutoista ja vanhanaikaistakin. Angel Has Fallen on kolmas, mutta tuskin viimeinen osa elokuvasarjaa jonka edeltävät osat olivat Olympos on valloitettu (2013) ja London Has Fallen (2015). Sarjan päähenkilöä, Yhdysvaltain presidentin turvamiestä Mike Banningiä on koko ajan esittänyt skotlantilaisnäyttelijä Gerard Butler, jonka elokuvauran läpimurto  tapahtui vuonna 2006 elokuvassa 300. Siinä kerrotaan 300 spartalaissotilaan taistelusta antiikin Kreikasssa Thermopylain taistelussa ja Butler esitti Spartan kuningas Leonidasta.

• • •

Sarjakuvafilmatisointien erikoismies Zack Snyderin ohjaamasta 300-elokuvan testosteronihöyryisestä Leonidaasta vaikutti tulleen Butlerille monien myöhempienkin roolitöiden muotti. 300-elokuvan ronskisti pintaan tuomista karjahteluista, nyrkkitappeluista ja kaksintaisteluista Butler on rakentanut tähtikuvansa oleellisen osan. Enemmän tai vähemmän sivilisaation piirissä tapahtuvassa Has Fallen -sarjassa Butler on vaihtanut jyrisevimmän karjahtelun alta kulmain tuijottelevaan murjotukseen. Angel Has Fallen -elokuvassa hänen roolihahmollaan on keskimääräistä enemmän syytä murjotukseen, sillä onhan hänet lavastettu syylliseksi Morgan Freemanin esittämään hyvään presidenttiin kohdistuneeseen drooneilla tehtyyn murhayritykseen.

• • •

Morgan Freemanin näkeminen esittämässä Yhdysvaltain presidenttiä tuntuu ihmeellisen rauhoittavalta, onhan kyseessä näyttelijä joka on esittänyt Nelson Mandelaa, Yhdysvaltain korkeimman oikeuden puheenjohtajaa ja jo kahdesti itse jumalaa (elokuvissa Bruce – taivaanlahja, 2003 ja Evan – taivaanlahja, 2007), joten hänen esittämänsä presidentin yksinkertaisesti täytyy olla hyvä ihminen. Ja niin vain hänen roolihahmonsa on kirjoitettu presidentiksi joka määrätietoisesti tahtoo vähentää Yhdysvaltain asevoimien alihankintayritysten ja muiden urakoitsijoiden käyttöä. Se, että se on linjassa Yhdysvaltain ulko- ja puolustuspolitiikan maailman konflikteista vetäytymistä korostavien viimeaikaisten suuntausten kanssa vain osoittaa elokuvan käsikirjoittajien olleen hereillä iltauutisten aikaan. Tämän lisäksi elokuva viskelee ajankohtaisviitteidensä sekaan huomautuksia venäläishakkereiden ja Venäjän kanssa juonittelun osuudesta kaikkeen mahdolliseen.

• • •

Amerikkalainen valtavirtaelokuva on ylipäätään varsin imukykyinen mitä ajanhenkeen tulee. Jos elokuvaa tahtoo tarkastella oikein  kohteliaasti, niin Angel Has Fallensivuaa  mm. Alfred Hitchcockin  elokuvista tuttua  syyttömästi vainotun miehen tematiikkaa. Toimintaelokuvien tekijöille aihe on mieluisa ja usein käytetty, mistä tunnettuja esimerkkejä ovat  Takaa-ajettu (1993), missä Harrison Fordin esittämä vaimonsa murhasta syytetty lääkäri pakeni Tommy Lee Jonesin esittämää lainvartijaa. Syyttömästi vainottujen sankareiden prototyyppi esiintyy Mervyn LeRoyn elokuvassaOlen vainottu kahlekarkuri (1932), missä syyttömänä vankilaan joutunut sotaveteraani  aloittaa paettuaan uuden elämän valehenkilöllisyyden turvin. Syyttömyytensä todistamaan joutuvan sankarin tarina on Hollywood-elokuvalle vanha, tuttu, turvallinen ja koeteltu teema.  Hyvissä elokuvissa syyttömyyttään todistava sankaria esittää näyttelijä, jonka roolisuorista joko uskomme tai sympatisoimme, mutta  Angel Has Fallen menee tässä suhteessa omaa tietään.

• • •

 Gerard Butler on näyttelijänä sitä laatua, ettei häneltä kannata odottaa paljon muuta kuin fyysisyyttä ja senmukaista presenssiä. Hänen suurin avunsa on ruho, jota hän antaa viskellä paikasta ja kuvasta toiseen törkeämmin kuin kukaan on koskaan nähnyt matkalaukkuja käsiteltävän lentokentällä.

Elokuvasarjan aloittanut Olympus Has Fallen oli pohjimmiltaan Die Hard Valkoisessa talossa. Samoja raiteita menee tämäkin elokuva, mutta Valkoisen talon sijasta pelikenttänä ovat Yhdysvaltain itärannikon kaupungit Washingtonin liepeillä. Suuri osa elokuvan toiminnasta keskittyy vallan keskukseen Washingtoniin, koska  elokuva on ytimeltään vallankaappaustarina, joka noudattaa melko tyylipuhtaasti polkua, jonka Yhdysvaltain presidenttinä 1950-luvulta 1960-luvun alkuun toiminut Dwight D. Eisenhower hahmotteli jo vuosia sitten.

• • •

 Eisenhower varoitti jäähyväispuheessaan kansakuntaa sotateollisesta kompleksista, eli taloudellisten toimijoiden, poliitikkojen ja sotilashenkilöiden yhteistoiminnasta omiin tarkoituksiinsa etujensa ajamiseksi, mikä voisi vaarantaa demokratiaa kohtalokkaasti. Elokuvassa on hahmoteltu tilanne, jossa sotilaat joutuvat toimettomiksi supervallan vetäytyessä eri rintamilta kotiin, sotilaille jää liikaa aikaa  köyhtyä ja turhautua. Juuri näin elokuva uskottelee meille sotateollisen kompleksin toimivan; niin kauan kun kopterit ovat ilmassa ja osastot etenevät, on poliitikoilla paasattavaa, sotilailla tekemistä ja bisnes pyörii. Parhaimmilla hetkillään Angel Has Fallen etenee  kiitettävän reippaasti. Varsinaisen presidentin maatessa salamurhayrityksen jäljiltä koomassa, niin ennen kuin huomataankaan  varapresidenttiä ollaan  vannomassa virkaatekeväksi presidentiksi ja varapresidentti aloittaa  sotavalmistelut kostoiskun suorittamiseksi, sotilaalliset alihankintayhtiöt saavat kauppasopimuksensa ja de facto  sotilasvallankaappaus on tapahtunut.

• • •

Uskottavaa siinä on ainoastaan se nopeus jolla tällainen keikaus tehtäisiin. Tosikkomaisuudetaan huolimatta elokuvan ainoa vähänkään kieli poskella vedetty juttu on Nick Nolten tuominen sivurooliin maailmasta  vetäytyneeksi survivalisti-metsäläiseksi. Nolten hurjapartainen hahmo varoittelee Banningiä uskomasta “niitä” eli systeemin edustajia joihin ei ole luottamista kuten ei ole yleiseen sähköverkkoonkaan. Ukko  sanoo hankkivansa sähkönsäkin itse. Sitä leffa ei näytä että miten. Nolten hahmo, Clay tarttuu arkailematta tuliaseisiin ja on miinoittanut korpitonttinsa sen päivän varalta kun systeemi lähettää lakeijansa häntä hakemaan.

• • •

Samaa huoletonta maata suhtautumisessaan aseidenkäyttöön ovat ne kuin taianomaisesti eri puolilta Banningiä hänen pakomatkallaan pidättämään rientävät  asetta kantavat vigilante-henkiset heinähatut jotka heiluvat pyssyn kanssa huoltoasemalla kuin olisivat jakoavain kourassa autotallilla. Elokuvan taistelukohtaukset, käytiin ne sitten nyrkein tai tuliasein, ovat niin puuduttavia että katsomossa tarvittaisiin ensiapua.  Elokuva on muutenkin kaikkinensa kuin kaiku 1980-luvun kaikkein kömpelöimpien toimintapläjäysten ajalta. Angel Has Fallen on c-luokan elokuva a-luokan markkinointibudjetilla. Toimintakohtauksissa ei ole mitään, mitä ei olisi vaikka Jason Bourne-elokuvissa jo nähty.

Angel Has Fallen

Ohjaus: Ric Roman Waugh.

Pääosissa:  Gerard Butler, Danny Huston, Morgan Freeman,  Piper Perabo.

Kesto: 2 h 1 min.

Ikäraja: 16.

Ensi-ilta 23.8. 2019.

 

 

 

 

 

 

Avainsanat: Angel Has FallenGerard ButlerSotateollinen kompleksi
JaaTweetLähetä
Edellinen artikkeli

Quentin Tarantinon kaunistekoinen jorina Hollywoodin yhdestä iltaruskosta

Seuraava artikkeli

Pedro Almodovarin Kärsimys ja kunnia  ansaitsee  monta katsomista, niin loistelias se on

Sisältö puuttuu
Seuraava artikkeli

Pedro Almodovarin Kärsimys ja kunnia  ansaitsee  monta katsomista, niin loistelias se on

Unelmatehtaan varjossa — Antti Selkokari

  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot
  • Tietosuojaseloste
antti.selkokari@netti.fi
Ei tuloksia
Näytä kaikki tulokset
  • Etusivu
  • Ensi-illat
  • Festivaalijutut
  • Kolumnit
  • Artikkelit
  • Kirja-arvostelut
  • Suoratoisto
  • Esittely
  • Arkisto
  • Yhteystiedot

© 2022 Antti Selkokari.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In