Fritz Lang (1890-1976) lienee kulttuurihistoriallisesti kauden saksalaisen elokuvan suuruudenkauden merkityksellisin ohjaaja: hän oli näkijä, melkein profeetta kaikissa töissään, oli kyseessä sitten nykyistarina, menneisyyteen tai peräti tulevaisuuteen sijoitettu kertomus. Itävalta-Unkarin keisarikunnassa syntynyt Lang opiskeli arkkitehtuuria ja teki maailmanympärimatkan ennen ensimmäisiä käsikirjoituksiaan ja ohjauksiaan. Lang itse kirjoitti kuuluisimman elokuvahahmonsa suurrikollinen tohtori Mabusesta kertoneen Tohtori Mabuse, ihmispeto -elokuvan (1922) yhteydessä seuraavasti:
• • •
”Ihmiset saivat sotaa seuranneina vuosina tuntea luissaan ja ytimissään ilmiön, joka oli heille uusi: inflaatio. Elettiin epävarmuuden, hysterian ja kiihkeän korruption aikaa. Tähän taustaan halusin sijoittaa superrikollisen, ihmisen, joka tieteellisellä tarkkuudella vahtii järjestönsä jäseniä ja käyttää verisimmän terrorin keinoja, joka sanoo ”Minä olen laki” ja kostaa poikkeamat oman käden laeistaan varmalla kuolemalla. ”Mabuse käy avointa sotaa kaikkia olemassaolevia sosiaalisia instituutioita vastaan.” (Peter von Baghin Elokuvan historia -teoksen mukaan).
• • •
Lang tuli tunnetuksi 1920-luvulla Tohtori Mabusesta kertovilla elokuvillaan ja elokuvan historiaan betonoituneella Metropolis-tieteiselokuvallaan (1927). Lang ohjasi uransa alkuvuosikymmenet mykkäelokuvia. Hänen ensimmäistä äänielokuvaansa M- kaupunki etsii murhaajaa (1931) on pidetty myös ensimmäisenä sarjamurhaajasta kertovana elokuvana. Sellaisena se on kauhistuttavan hyvä. Siinä kerrotaan tarina lapsia mukaansa houkuttelevasta lapsenmielisestä murhaajasta. Elokuvaa on pidettävä sekä kuvakerronnallaan, valaistuksellaan että ilmapiirillään film noirin varhaisena edelläkävijänä. Pääosaa näytellyt Peter Lorre nousi roolillaan maailmanluokan kuuluisuuteen, siinä missä Lang myös elokuvan ohjaajana. Langin elokuvien ihmisistä voi usein löytää syyllisyydentuntoihin samaistumista, mikä on puolestaan myös Alfred Hitchcockin elokuvissa vahvasti resonoiva ulottuvuus.
• • •
Näillä elokuvilla nousisi elokuvataiteen suuruudeksi jo ilmankin, mutta Langin elämänvaiheet natsi-Saksasta Amerikkaan paenneena elokuvaohjaajana viimeistelivät hänen liki myyttiseksi nousseen suuruutensa. Tohtori Mabusen testamentti (1933), näytti järkensä menettäneen rikollisjohtaja Mabusen hullujenhuoneella tuhertamassa salakielisiä lappuja, joiden ohjeet rikollisjärjestö panee täytäntöön natsien vallankaappauksesta muistuttavalla järjestelmällisellä tehokkuudella. Josef Göbbels tietenkin kielsi elokuvan.
• • •
Kerrotaan, että Adolf Hitler olisi mieltynyt Langiin ohjaajantaitoihin niin paljon, että antoi kulttuuriministerilleen Josef Göbbelsille tehtäväksi tarjota Langille valtakunnanohjaajan paikkaa. Seuraavana päivänä Lang muutti Ranskaan, missä yhden elokuvan ohjattuaan muutti Yhdysvaltoihin. Langin vaimo, Langin useiden elokuvien, muun muassa Metropolis-elokuvan käsikirjoittaja, Thea von Harbou liittyi natsipuolueeseen ja pariskunnalle tuli ero. Lang palasi Amerikasta sodan jälkeen Saksaan. Hän päätyi ohjaamaan elokuvia, jotka eivät juuri herättäneet intohimoja. Langin luomat hahmot vaikuttavat vielä nykyhetkenkin viihdekirjallisuudessa ja -sarjoissa, sillä suurkaupungin elämää ja rikollisuutta otteessaan pitävän tohtori Mabusen hahmo resonoi voimakkaasti viihdekirjailija Volker Kutscherin kirjoittamien Babylon Berlin -romaanien Johann Marlowissa, joka on salaperäisyydessään silkka kunnianteko Fritz Langin Tohtori Mabuse-elokuvien päähenkilölle, yhteiskuntaa mm. hypnoosin voimin hallussaan pitävälle rikollisjohtajalle.
Fritz Langin elokuvia on nyt nähtävillä Yle Areenassa.
https://areena.yle.fi/tv/ohjelmat/30-3535